De actie: Paardrijden

Wie: Iris
Leeftijd: 23
Studeert: Diergeneeskunde, richting gezelschapsdieren

De Solleysel is de Veterinaire Studenten Rijvereniging. Hoe lang ben je nu lid?
“Nog maar een maand of drie. Ik heb vroeger wel een jaar of tien paardgereden. Toen ik begon met studeren, nam ik een pauze. Nu heb ik het dus weer opgepakt.”

Ben je diergeneeskunde gaan studeren door het paardrijden?
“Dat niet zozeer. Het is wel leuk om de interactie met het dier te hebben, maar het is niet zo dat ik daarom diergeneeskunde ben gaan doen. Het is gewoon een hobby van me.”

Wat vind je zo leuk aan paardrijden?
“Het buitenrijden. Ik houd ervan om op het paard door de bossen te crossen of over het strand te rijden. Ik vond het dan ook heel leuk om vrijwilligerswerk te doen met paarden in Australië op een cattle station waar ik met een vriendin was. We moesten daar onder meer als een stelletje cowboys te paard de koeien bijeendrijven. Dat gaf mij een gevoel van vrijheid.

“Wat ik verder leuk vind aan het paardrijden, is dat je op een groot levend dier zit, dat vrij onvoorspelbaar is. Als jij gespannen bent of je dag niet hebt, dan merkt je paard dat en loopt hij anders. Daardoor ben je zowel bezig met de manier waarop je paard loopt, als met het contact maken om hem of haar goed te láten lopen.”

En hoe maak je contact?
“Eigenlijk zijn het net kleine kinderen. Als jij het paard te makkelijk laat gaan, dan weet hij dat. Dan kan hij met je aan de haal gaan. Dus je moet streng en consistent zijn door goed met je benen te sturen en ontspannen rechtop te zitten. Het zijn de kleine subtiele dingetjes die impact hebben. Dat is soms wel moeilijk.”

Blijft paardrijden altijd een hobby voor je?
“Ik zou later graag een eigen paard willen, maar het kost zoveel tijd, dus dan zou ik het wel willen delen met een ander. “