Studenten met een eigen bedrijf. Met welk creatief idee veroveren zij de markt? En hoe combineren ze hun bedrijf met hun studie.

 
Reageer

'Met praktijkervaring hebben studenten meer kans op een baan'

“Een gemiddeld studentenuitzendbureau gebruikt de fysieke kracht van studenten, wij hun kennis.” Studenten Luuk Veeken en Jan Jaap Verhoef runnen sinds 2010 het door hun opgezette uitzendbureau Student Consultancy Group.

Het kantoor van Student Consultancy Group zit op de zolderetage van een statig pand aan de chique Maliebaan. De vrijdagmiddag loopt op zijn einde en Luuk Veeken (22) staat voor een dichte deur. “Ik heb geen sleutel en Jan Jaap is iets verlaat,” verontschuldigt hij zich. Even later komt Jan Jaap Verhoef (23) hard aangefietst. Nee, niet vanaf de vrijdagmiddag borrel, maar van het laboratorium waar hij stage loopt. “Er ging een proef mis en daarom kon ik niet op tijd weg”, legt hij uit.

Het bureau zit in een keurig kantoor. De heren nemen plaats aan een lange, witte vergadertafel met daaraan bruine en groene stoelen. “We werken hier vaak op zaterdag. We delen de ruimte met mijn vader, hij is gepensioneerd arts. Hij werkt hier vooral doordeweeks,” zegt Jan Jaap.

Het bureau van het duo specialiseert zich in het uitzenden van studenten aan het bedrijfsleven om hun speciale kennis. Jan Jaap kwam op het idee na zijn stage van drie maanden in Zwitserland bij een farmaceutisch bedrijf. Terug in Nederland verbaasde hij zich er over wat hij in die korte tijd als bachelorstudent allemaal wist te bereiken. “Mijn analyse van hun productieproces leverde een flinke kostenbesparing op voor het bedrijf en ik kon twee wetenschappelijke artikelen publiceren. Hier zag ik studenten hun tijd besteden aan baantjes die niets met hun studie te maken hadden.”

Praktijkervaring
De filosofie van de Student Consultancy Group is om studenten de mogelijkheid te bieden hun praktijkervaring uit te breiden. “Want tijdens je studie krijg je vaak alleen te maken met de theorie”, zegt Luuk, die zich wat later bij het initiatief van Jan Jaap voegde. Praktijkervaring is volgens Luuk en Jan Jaap nodig om de concurrenten op de arbeidsmarkt voor starters voor te blijven. “Je moet je voorbereiden op de arbeidsmarkt. Het economische klimaat verandert en je moet in vier jaar afstuderen, omdat je anders een langstudeerboete krijgt. Je kunt bijvoorbeeld niet meer rustig een bestuursjaar doen om je te onderscheiden van een andere student”, zegt Jan Jaap.

De studenten die voor Student Consultancy Group aan de slag gaan, komen zowel bij grote als kleine bedrijven terecht. Bij kleinere bedrijven is er doorgaans veel minder tijd en mankracht voor bijvoorbeeld een groot project als energieanalyse en daarom is er meer ruimte voor de student om een dergelijk project te trekken. “In deze economische zware tijden is het voor bedrijven aantrekkelijk om een student bij ons te huren in plaats van een dure consultant,” zegt Jan Jaap.

Gezocht bètastudenten
Het uitzendbureau heeft op dit moment een stuk of dertig gemotiveerde en door hen zelf geselecteerde studenten uit met name de bètahoek in het bestand zitten. “Wij gebruiken voor het selecteren van de studenten ons eigen netwerk,” zegt Luuk die de master Energy Science volgt en verantwoordelijk is voor de opdrachten in duurzaamheid en energie. Jan Jaap volgt de master Drug Innovation en houdt zich bezig met opdrachten uit de farmaceutische hoek en de boekhouding.

Op het moment zijn de heren druk met binnenhalen van opdrachtgevers. “Het gaat dan om opdrachten op het gebied van energiesparing, gezondheidszorg en duurzaamheid. Binnenkort gaan de eerste twee opdrachten lopen en gaan de inkomsten binnenstromen. We verwachten dan quitte te kunnen spelen”, zegt Jan Jaap.

Ondernemerschap
Een tweede activiteit van de studentondernemers is het organiseren van evenementen waar ze studenten, het bedrijfsleven en jonge ondernemers samenbrengen. Het eerste evenement gaat over de gezondheidszorg. Met dit soort acties wil het duo het ondernemerschap onder studenten bevorderen. Iets wat ze zelf node hebben gemist tijdens hun opleiding. “Alleen in het honours-programma waar we elkaar hebben ontmoet, werd aandacht aan ondernemen geschonken”, zegt Luuk. “Ja”, knikt Jan Jaap “het ondernemerschap is een ondergeschoven kindje aan de universiteit.”

Eén van de leukste aspecten van het ondernemen, vinden de twee het netwerken. “Laatst hadden we een gesprek met een directeur van de Rabobank. Hij was na afloop erg enthousiast. Dat was wel even een high-five moment”, lacht Luuk die stelt dat hij veel pro actiever is geworden sinds hij aan het ondernemen is. “Ik bel iemand veel sneller en bij een borrel schiet ik iemand even aan.”

Of het niet druk is? Fulltime studeren en daarnaast een bedrijf runnen? Luuk en Jan Jaap zeggen gemiddeld 15 uur per week naast hun studie met het bedrijf bezig te zijn. “Ik heb daarnaast ook nog een bijbaantje bij een professor voor een paar uur per week”, zegt Luuk. Volgens Jan Jaap is het vooral een kwestie van goed plannen. “In de avonduren en de weekends kom je een heel eind.” Gelukkig blijft er ook nog tijd over voor andere zaken. Luuk gaapt flink. “Het was laat gisteren.” Zijn geheim? Korten op nachtrust, dan heb je veel tijd.

© 2014