De bolderkar van Chantal Kemner

Geld maakt niet gelukkig, maar soms wel. Chantal Kemner is hoogleraar biologische ontwikkelingspsychologie en kreeg onlangs samen met een aantal collega’s een miljoenensubsidie toegewezen: “Het voelt dan echt alsof je de loterij hebt gewonnen: Joehoe! 28 miljoen!”

Kemner doet bij de UU en het UMC onderzoek naar de ontwikkeling van kinderen. Het plan in Utrecht: tien jaar lang 4500 kinderen volgen, van wieg tot de schooltijd - en daarnaast net zo’n grote groep van schooltijd tot volwassenheid. Allerlei disciplines worden uit de kast getrokken: psychologie, pedagogiek, psychiatrie – het kan allemaal, want het geld is er nu.

Het karretje van Kemner zit vol met geavanceerde meetapparatuur. “We meten hersenactiviteit en oogbewegingen. Die grote grijze zak is trouwens een tent, die zetten we op de keukentafel van het huis waar het kind woont. De baby wordt daar in geplaatst, zodat de onderzoeksomstandigheden steeds zoveel mogelijk hetzelfde zijn.” Nu gaan de promovendi van Kemner nog op huisbezoek, maar dat wordt nogal tijdrovend met 9000 kinderen. “We moeten nog even bedenken hoe we dat gaan doen”, lacht Kemner.

Tags: de werkplek