De werkplek: De campus van Maarten Diederix

Maarten Diederix is huismeester van het University College Utrecht. In die functie heeft hij veel contact met de 750 UCU-studenten. “Ik ken ze allemaal.”

Zijn taken zijn heel divers: hij is aanspreekpunt bij ICT-problemen, treedt op als Arbodeskundige, en gaat over de twaalf gebouwen op de campus. “Een groot deel van mijn werk speelt zich af in het studentendomein. Mijn werk gaat over studenten en de gevolgen van hun gedrag. Als ze bijvoorbeeld iets kapot maken, spreek ik ze daar op een vaderlijke manier op aan. Ik probeer heel toegankelijk te zijn, dan krijg je meer voor elkaar.”

Ongeveer 40 procent van de studenten komt uit het buitenland, gemiddeld uit 45 landen. “Studenten uit verre landen als China trekken vaak veel samen op. Wij proberen de studenten juist te mengen, bijvoorbeeld bij het samenstellen van de klassen en huizen. Ik zie de studenten, die hier op hun achttiende binnenkomen, volwassen worden.”

Van zijn tweede tot zeventiende heeft hij in Afrika gewoond en hij heeft in Engeland op een kostschool gezeten. “Vijftien jaar geleden zei ik tegen iemand op het UCU: ‘je hebt me nodig’, dat was ook vanwege mijn kostschoolachtergrond.”

Hij werkt met een kleine groep collega’s. “We gaan heel leuk met elkaar om. Eenmaal binnen wil niemand meer weg. En ik vind het heerlijk dat ik zoveel vrijheid heb.”

Tijdens het interview wordt hij meerdere keren aangesproken, en hij groet iedereen. Een paar keer gaat zijn telefoon. “Dat is wel een minpuntje: ik ben 24/7 oproepbaar. En dat is wel veel.”