Het KinderkennisCentrum van Carlijn van den Boomen

Carlijn van den Boomen, postdoc Psychologische Functieleer, werkt in het nieuwe KinderkennisCentrum. Dit gebouw is speciaal ingericht om kinderen te onderzoeken.

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Carlijn van den Boomen, postdoc bij Sociale Wetenschappen op de afdeling Psychologische Functieleer. Mijn onderzoek gaat over het herkennen van emoties in het gelaat bij kinderen. Dit onderzoek ik door te kijken hoe baby’s en jonge kinderen waarnemen en hoe dit in de hersenen wordt verwerkt. Ik bestudeer hoe dit waarnemen verandert, en of deze verandering zichtbaar is in de hersenen. Daarnaast bekijk ik of deze ontwikkeling anders verloopt in kinderen met Autisme Spectrum Stoornis.

Waar is deze werkplek?
Deze werkplek bevindt zich in het KinderkennisCentrum. Dit is een nieuw onderzoekscentrum van de Universiteit Utrecht. We doen hier onderzoek naar de groei van de hersenen van kinderen, maar ook naar hun gedrag en omgeving. Op de foto doet het kind bijvoorbeeld mee met een onderzoek naar aandacht voor verschillende afbeeldingen. Dit testen we met behulp van een eyetracker, die meet of en hoe lang een kind naar plaatjes kijkt. Doordat we verschillende factoren binnen hetzelfde kind meten, kunnen we de samenhang tussen hersenontwikkeling, gedrag en de omgeving bestuderen.

Wat is opvallend aan deze werkplek?
Het KinderkennisCentrum is speciaal gebouwd voor onderzoek met kinderen. Een baby of peuter heeft tijdens een onderzoek andere behoeftes dan volwassenen: hij moet bijvoorbeeld regelmatig slapen of eten. In dit centrum zijn alle faciliteiten aanwezig om dit mogelijk te maken, zoals een slaapkamer en veel speelruimte. Op deze manier kunnen we het onderzoek uitvoeren in de dagelijkse routine van het kind. Ook de inrichting van de onderzoeksruimtes zelf is helemaal op kinderen gericht, met bijvoorbeeld een kinderstoel en een ruime opzet zodat ouders bij hun kind kunnen blijven. Deze unieke opzet maakt het onderzoek prettiger voor ouder en kind, en zorgt er voor dat we het onderzoek optimaal kunnen uitvoeren.