De cellen van Petra van Bergeijk

Petra van Bergeijk is promovenda celbiologie. Ze werkt op een donker kamertje in het Kruytgebouw. Op de foto is ze te zien met collega-promovendus Max Adrian.

Wie bent je en wat doe je?
Ik ben Petra van Bergeijk en ik ben PhD student bij de afdeling Celbiologie. Op de afdeling Celbiologie proberen we te begrijpen hoe cellen functioneren. Cellen zijn de kleinst levende units op aarde en vormen de basis van al het leven op aarde, wat het onderzoek naar cellen zo fascinerend maakt! Ikzelf werk aan het sturen en manipuleren van transport in een levende cel met blauw laserlicht, door op een slimme manier gebruikt te maken van bestaande transportsystemen in de cel. Naast het zelf doen van onderzoek begeleid ik vaak master studenten die hun ondezoeksproject bij ons komen doen, of bachelor studenten die een vak bij ons volgen.

Waar is deze werkplek?
Op de 5e verdieping van het Kruytgebouw. Naast reguliere labruimtes hebben we hier veel microscopieruimtes met veel geavanceerde microscopen.

Wat is opvallend aan jouw werk of werkplek?
De microscopieruimtes zijn vaak zo donker mogelijk om de cellen goed te kunnen zien. Er zijn dus geen ramen en het licht staat vaak uit. Om nog wel iets te kunnen zien werk ik met een speciale rode lamp, die genoeg licht geeft om de microscoop te kunnen besturen, maar die niet lukraak ons blauw licht geïnduceerde transport in cellen activeert.

Tags: de werkplek