De kinderen van Rebecca Doualla

Rebecca Doualla is onderzoeksassistent bij het KinderKennisCentrum en werkt mee aan een groot onderzoek naar de ontwikkeling van kinderen.

Wie ben je en wat doe je?
“Ik ben Rebecca Doualla en ik werk als onderzoeksassistent bij YOUth: een groot onderzoek naar de ontwikkeling van kinderen. We kijken vooral naar de relatie tussen hersenontwikkeling en gedrag. We werven nog volop deelnemers, maar het is de bedoeling dat we uiteindelijk 3.000 baby’s volgen vanaf de zwangerschap, en 3.000 kinderen vanaf 8, 9 of 10 jaar. Ik voer de onderzoeken uit bij zwangere vrouwen, baby’s en kinderen die meedoen aan YOUth.”

Waar is deze werkplek?
“In het KinderKennisCentrum. Dat zit onderin het Van Unnikgebouw op Utrecht Science Park de Uithof. Onze deelnemers komen hiernaartoe vanuit de hele provincie Utrecht. Op de foto zit ik in de ruimte waar we de interactie tussen ouders en kinderen observeren. Ik zit daar met Tiemen van 4. De baby’s die we onderzoeken komen bij ons terug als ze 2, 3 of 4 jaar oud zijn. Die onderzoeksronde bereiden we nu voor, en Tiemen hielp ons daarbij.”

Wat is er bijzonder aan dit onderzoek?
“De omvang. We willen 6.000 kinderen volgen van zwangerschap tot volwassenheid. Dat levert een grote diversiteit aan deelnemers op. Ik ben vanaf het begin betrokken bij YOUth, en ik heb het zien groeien van de eerste pilotstudies tot het grootschalige onderzoek dat het nu is. Ik heb in de tussentijd veel geleerd over onderzoeksmethodes en processen die horen bij onderzoek doen.

“Verder vind ik het ontzettend leuk om met baby’s en kinderen te werken. Vooral bij baby’s moet je vaak inventief zijn om een onderzoekje tot een goed einde te brengen: soms zijn ze uit hun hum of ze vallen in slaap. Ik herken inmiddels de subtiele signalen, en weet hoe ik daar goed op in kan spelen in overleg met de ouders.”

Meer informatie over YOUth vind je op www.youthonderzoek.nl of op www.facebook.com/youthonderzoek