De jazzy improvisaties van Willem Koops

Wie bent u en wat doet u?
“Ik ben Willem Koops, emeritus universiteitshoogleraar. Ik werk op deze plek aan mijn publicaties over ontwikkelingspsychologie en pedagogiek. Ik heb juist een boek afgerond (W.Koops (2016) Een beeld van een kind. Ontwikkeling en opvoeding van het kind in historisch perspectief. Amsterdam: Boom). Dat bewerk en vertaal ik nu voor een Engelstalige uitgave. Verder werk ik aan een kleiner werk over mijn ervaringen als decaan van de faculteit Sociale Wetenschappen. Daarnaast geef ik regelmatig onderwijs, verzorg ik voordrachten voor een algemeen publiek en begeleid ik nog enkele promovendi.”

Waar is deze werkplek?
“Ik heb de zolderkamer van Achter de Dom 20, een oud, monumentaal pand in het straatje achter het academiegebouw in het hartje van de stad. Hier werken universiteits- en faculteitshoogleraren.”

Wat is er bijzonder aan deze plek of aan uw onderzoek?
“Wij hebben hier met al die universiteits- en faculteitshoogleraren een multidisciplinair stimulerend gezelschap. Sommige zijn emeritus, allen werken aan onderwijs, onderzoek en bestuur. Wij maken hier en daar deel uit van georganiseerde discussieavonden over wetenschap en universiteit, en binnen het gebouw spreken we informeel en spontaan over ons werk.

“De foto is genomen tegen de achterwand van mijn werkkamer. Tegen die achterwand zijn jazzmusici te zien die de muziek maken, die mij inspireert tot het verlaten van gebaande paden, improvisatie en harmonische samenwerking.”