De militaire dieren van Joris Wijnker

Wie ben je en wat doe je?
"
Ik ben Joris Wijnker, dierenarts en universitair docent met een aanstelling voor één dag per week bij de divisie veterinaire volksgezondheid  van het IRAS, verbonden aan de faculteit Diergeneeskunde. In mijn dagelijkse werk houd ik mij met name als consultant bezig met de internationale vleesindustrie. Mijn onderzoek is vooral op het gebied  de ontwikkeling van internationale wet- en regelgeving en het bevorderen van de internationale handel.

"Daarnaast geef ik binnen mijn vakgroep colleges en begeleid ik studenten met hun wetenschappelijke stages, scripties en als tutor.

"Samen met een aantal collega's maak ik deel uit van de groep militaire dierenartsen, waarbij we als reserve-officieren de Nederlandse Krijgsmacht operationeel ondersteunen op alle mogelijke onderwerpen die te maken hebben met veterinaire volksgezondheid: voeding, water, hygiëne, besmettelijke ziekten tussen mens en dier. Kortom, One Health toegepast op Defensie".

Waar is deze werkplek?
"
Mijn werkplek is in het gebouw Nieuw Gildestein op de Yalelaan, het terrein van de faculteit Diergeneeskunde. Hier ben ik aan het werk tenzij ik over de wereld aan het reizen ben voor mijn klanten of voor Defensie."

Wat is er allemaal te zien op deze werkplek?
"
Er zijn veel zaken te zien. Aan de muur hangt al een tijdje een wereldkaart waar je de landen kunt wegkrabben waar je bent geweest. Ik moet de kaart nog grondig bijwerken.

"Verder zie je het metalen histologiekabinet waar veel microscopieslides inzitten van mijn onderzoekswerk voor de industrie.

"De tas is mijn Defensie-gewondentas. Deze is ingericht voor mijn werk als EHBO-dierenarts tijdens Prinsjesdag (3e dinsdag in september). Samen met mijn collega's sta ik dan langs de route van de Gouden Koets en alle bereden eenheden, klaar om in te kunnen grijpen als er iets zou gebeuren met de paarden.

"Op het prikbord vind je, naast de kunstwerken van mijn kinderen, krantenknipsels, foto's en ander materiaal van projecten en onderwerpen waar ik me mee bezig hou.

"De samenwerking tussen Defensie en Diergeneeskunde, waarbij we vooral op onderwijs en onderzoek willen ontwikkelen. Voor mij persoonlijk biedt de werkplek de mogelijkheid functies te combineren en ideeën te ontwikkelen. Een belangrijk project dat uit die samenwerking voorkomt is de ontwikkeling van een evacuatieplan voor dieren waar inmiddels twee masterstudenten hun onderzoeksstage in lopen. Het tweede project richt zich met name op militaire veteranen met PTSS en de inzet van hulphonden in de behandeling en ondersteuning van deze patiënten."