12 Olympic Questions (2): Marilyn Agliotti

Studente Wijsbegeerte Marilyn Agliotti (32) verdedigt in Londen de Olympische titel die ze vier jaar geleden met het Nederland hockeyteam in de wacht sleepte. Met haar geboorteland Zuid-Afrika nam ze in 2000 ook al een keer deel aan de Olympische Spelen.

1. Wat is je levensmotto?
If you’re not living on the edge then you’re taking up too much space.

2. Welke boeken/welk soort boeken liggen straks in Londen op je nachtkastje?
Waarschijnlijk iets over de Chicago Bulls, Phil Jackson en Michael Jordan.

3. Wat is het meest memorabele Olympische moment uit de geschiedenis?
Het optreden van Freddy Mercury bij de Olympische Spelen in Barcelona, zonder twijfel. Toen hij samen met operazangeres Montserrat Caballé dat lied over Barcelona zong, kreeg ik voor de televisie overal kippenvel. Voor de mensen die in het stadion zaten moet het helemaal een onvergetelijke ervaring zijn geweest. Alles zit er in: passie, strijd, vreugde, maar ook verdriet.

4. Als je een andere sport zou mogen kiezen om naar de Olympische Spelen te gaan, welke zou dat dan zijn?
Ik heb vroeger in het Zuid-Afrikaans jeugdcricketteam gespeeld en op school veel aan rugby gedaan. Dus die sporten ken ik goed, en ik ben er ook vrij goed in. Voetbal lijkt me leuk, omdat ik het zo vaak op tv zie. Ik zou graag een keertje een echte wedstrijd willen meemaken.

5. Wie is je sportheld?
Mogen het er ook twee zijn? Michael Jordan was een genie, niet alleen als basketballer maar ook mentaal. En Martina Navratilova was uniek omdat ze als proftennister zo lang op topniveau wedstrijden heeft gewonnen. Bovendien speelde ze als enige serve and volley en is ze linkshandig, net als ik.

6. Wat mis je van Utrecht als je in het buitenland bent?
De filosofische gesprekken. Voor, tijdens en na colleges praten we vaak met een groep studenten over filosofische thema’s. Soms doen de docenten mee. Hét antwoord op een vraagstuk vinden we nooit, maar er komt heel veel stof naar boven om over na te denken. Het houdt me vaak de hele dag bezig.

7. Heb je een bijgeloof?
Ik moet mijn stick hebben vastgehouden in mijn hotelkamer voor vertrek naar de wedstrijd.

8. Wat is je favoriete tijdverdrijf tussen wedstrijden door?
Films en tv-series kijken. Mijn favoriete films zijn Dumb & Dumber, White Chicks en Ice Age. Tv-series die ik graag kijk zijn: The L word, Geer en Goor, Modern Family en Family Guy.

9. Wat moet de UU doen om studerende topsporters te helpen?
Meer persoonlijk begeleiden en waar nodig financieel ondersteunen. Als topsporter volg je een aangepast studieschema. Soms is het dan lastig om een goed beeld te krijgen van hoe de studie in elkaar zit en of je juiste vakken kiest. Daarnaast zijn er veel topsporters die weinig ondersteuning krijgen van hun eigen bonden. Als je dan ook nog student bent, houd je eigenlijk geen geld over om van te leven. Collegegeld, huisvesting en vervoerkosten zouden misschien voor een deel door de UU vergoed kunnen worden.

10. Wat kan jou tijdens een wedstrijd uit je concentratie halen?
Als er iets met een teamgenoot aan de hand is of als er tijdens een wedstrijd iets vervelends gebeurt met iemand op het veld.

11. Wat zit er in ieder geval in je bagage straks in Londen?
Buiten alle hockeyspullen? Mij iPod. Voor de wedstrijd heb ik vaak behoorlijk veel last van de spanning. Muziek helpt dan om mezelf weer een beetje in balans te brengen. Ik luister naar Uh Huh Her, Pink Floyd, Kings of Leon en Adam Lambert. Maar ook Eminem en goede house- of trancenummers komen voorbij.

12. Wat is het eerste dat je doet na het winnen van de gouden medaille?
Mijn vrouw omhelzen, die heeft dan als het goed is alle wedstrijden vanaf de tribune gezien. En daarna samen met het team flessen champagne leeg drinken.

Lees het interview met Marilyn Agliotti dat het Ublad drie jaar geleden publiceerde.