Leven met asbest en een 61-jarige huisgenoot

Eten bij kaarslicht omdat het moet in dit pand van de IBB-laagbouw

“Sorry, is het een probleem als we bij kaarslicht eten? Hoe het kan, geen idee, maar we zitten op dit moment zonder stroom.” Het is iets voor zevenen - een stelletje aan de Ina Boudier Bakkerlaan begint net met romantisch kaarslicht aan de zelfgemaakte pizza - wanneer de stroom opeens weer aanspringt . “Mooi, dan kunnen wij gaan eten!”

Het ietwat chaotische begin van de avond, blijkt onbedoeld een metafoor voor het leven in de IBB. In een verouderd laagbouwpand, slijten vijftien mensen hun leven aan de hand van ‘studentikoze handigheid’, zoals Clint (21, Filosofie) dat bestempelt. Wie op bezoek is op de IBB en zich afvraagt wat die studentikoze handigheid inhoudt, hoeft niet lang te wachten op het antwoord.

Terwijl Jordy (21, Economie) de pasta met groente aan het maken is, ruimt het eerder genoemde stelletje hun maaltijd af en zit Jacob (24, Communicatie) in de hoek van de woonkamer te gamen. Of dat de gesprekken hindert? Nee, die gaan evenwel , grote afstand of niet, gewoon door. Vanavond is iedereen druk, dus eten we met een kleine afvaardiging van de huisgenoten: Esmée (22, MWD), Jacob en Jordy.

Groep
Terwijl we aan het eten zijn en het in de keuken een zoete inval van niet mee-etende huisgenoten wordt,  legt het trio uit hoe je ook met veel mensen een goede onderlinge band kan krijgen. “Duidelijke regels ten aanzien van overlast, schoonmaken en financiën zijn nodig, maar vooral: veel dingen met elkaar doen.”

Een ruime woonkamer, zoals hier aanwezig, helpt daarbij, evenals samen op huisweekend gaan, regelmatig ‘dikke’ huisfeesten organiseren en samen Mario-Karten. Jacob: “Natuurlijk kun je niet met veertienen beste vrienden worden, maar we hebben wel echt een groepsgevoel hier, het zijn niet allemaal individuen die langs elkaar heen leven.” De rest knikt bevestigend.

Leo
Iemand die de tijd van Mario Karten allang voorbij is en die je nooit in de woonkamer zult aantreffen, is huisgenoot Leo. Leo? Die woonde al in dit huis toen de meeste huidige huisgenoten nog geboren moesten worden. Dat is niet zo gek, want Leo heeft inmiddels de memorabele leeftijd van 61 bereikt. In de hoek van het huis, met zijn eigen keuken, negeert hij de campuscontracten. Jordy, die naast hem woont: “Een veel oudere huisgenoot als buurman is even wennen, maar omdat hij nooit overlast geeft en niet klaagt als wij onze muziek vol aan hebben, is het eigenlijk voor niemand een probleem."

Asbest
Wat voor de huisgenoten ook geen probleem lijkt, is de aanwezigheid van asbest in huis. Verspreid over kamers, keukens en sanitaire voorzieningen hangen stickers met ‘niet boren, asbest’. Omdat de studenten vrezen dat de kans bestaat dat het kankerverwekkende goedje ook in de keukenkastjes zit, wast men alle borden en glazen extra af voordat men gaat eten. “Ach, als Leo het hier al decennia volhoudt, hoeven wij ons vast ook geen zorgen te maken toch?”

Wie vindt het leuk om Marijn te gast te hebben om hem een treffend portret van jullie studentenhuis te laten maken? Mail redactie@dub.uu.nl of plaats een reactie. Marijn neemt de enige echte DUB-mokken mee die in geen enkel studentenhuis mogen ontbreken. Uithof- en Warandehuizen ontbreken nog in deze serie, dus........