Angst, protest en boosheid op Amerikaanse campussen na winst Trump

Een stille protestactie van studenten bij de ingang van de Sproul Hall op Berkeley. (Foto Elodie Dinkelberg)

Het bleef lang onrustig bij verschillende universiteiten in de VS nadat bekend werd dat Trump de nieuwe president wordt. Dat melden Utrechtse studenten die in Amerika studeren. Hoe enkele fanatieke UU'ers in Utrecht de verkiezingsavond beleefden, zie je in dit videoverslag.

De academische wereld, zowel in Nederland als de Verenigde Staten, liet op het Amerikablog van DUB blijken weinig op te hebben met Donald Trump. Niemand dacht dat hij zou winnen. Eén van de artikelen die de wetenschapsredactie wilde schrijven had de werktitel ‘What if Trump wins’. Maar eenmaal bezig met het artikel leek de vraag erg hypothetisch omdat hij het in de peilingen slecht deed. Het verhaal verscheen nu met de titel Trump versus Clinton gaat ook Europa aan.

Fundamentele kloof tussen laag en hoger opgeleiden
Klimaatwetenschapper Cedric Reyngaert geeft erin aan dat Trump, mocht hij de verkiezingen winnen, hij de moeizaam bereikte klimaatakkoorden eenvoudig naast zich neer kan leggen.

In datzelfde artikel zegt bestuurskundige Mark Bovens dat Trump op een nieuwe politieke scheidslijn opereert: die van het nationalisme waarmee hij met name de witte, laag opgeleide mensen bereikt die zich buitengesloten voelen. Een tendens die je ook in Europa en dus ook in Nederland ziet, zegt Bovens in een uitgebreid interview met DUB. Er is een fundamentele kloof tussen lager en hoger opgeleiden.

Ze zijn het politieke systeem zat
Dat is ook precies wat de Utrechtse studenten constateren die onderwijs volgen op een Amerikaanse campus. Trumpaanhangers kan je op de campus nauwelijks vinden. Docenten waarschuwen in teach-ins voor hem.

Niet dat de studenten overlopen van enthousiasme voor Clinton. Hun grote held blijft Bernie Sanders. Maar Clinton zou in ieder geval beter zijn dan die 'verschrikkelijke' Trump. Sommige studenten klaagden dat hun stem eigenlijk verloren was. Ze vinden dit politieke systeem niet prettig.

Psychologische hulp voor studenten
DUB vroeg de studenten hoe de Amerikaanse verkiezingen op hun campus verliepen. Uit de reacties blijkt dat er zowel onder docenten als studenten angst heerst. “Een klasgenoot vroeg aan onze political science professor of hij kon bevestigen niet elke Trump-stemmer een ‘racist, homophobic bigot’ is, schrijft Mandy van der Hoeven vanuit Oklahoma.“Sommige medestudenten of huisgenoten huilen gedurende de dag en docenten schrappen toetsen en colleges”, laat Marthe Vugt weten vanuit Santa Barbara.

Bij verschillende universiteiten wordt zelfs psychologische hulp aangeboden. Op enkele krijgen de internationale studenten een persoonlijke mail waarin staat dat ze nog altijd welkom zijn op de universiteit. Op Berkeley schrijft de collegevoorzitter iedereen op de campus een mail met de mededeling dat 'we must use this moment to reaffirm our own values of respect and inclusion, while working together to preserve academic freedom, fearless inquiry, and diversity'.

Wat gebeurt er met het onderzoek?
De onderzoekers van Stanford University, waar de Utrechtse research fellow Will Tiemeijer een jaar verblijft, steken hun teleurstelling niet onder stoelen of banken. “Wij brengen onze studenten bij dat ze vrouwen en minderheden met respect moeten benaderen. Hoe kan je dan uitleggen dat iemand die dat expliciet niet doet wordt gekozen als president”, zei een collega van hem. Een ander maakt zich zorg over het onderzoek. Hoe serieus zal de politiek haar onderzoek naar segregatie nog nemen?

Fuck Donald Trump
Op veel campussen gaan studenten de straat op. De eerste reactie ontvangt DUB van Tessa Houwing die in San Diego verblijft. Nadat Trump de overwinning claimde, gaan enkele studenten laat in de nacht direct demonstreren. “Fuck Donald Trump”, roepen ze. De mars loopt richting de snelweg tot een meisje wordt aangereden en de mars abrupt stopt. Een filmpje ervan is te zien op Facebook.

Ook op andere universiteiten is er protest. Op Berkeley stroomt het grote plein bij de ingang van Sproul Hall vol en hangt er een spandoek met ‘Undocumented Unafraid’. Elodie Dinkelberg trekt woensdag haar ‘Fuck Trump’ T-shirt aan. De professor vraagt haar voor de klas te komen en het T-shirt aan de klas te laten zien. Iedereen applaudisseert.

Een narcistische president
Een hoogleraar van de Moral Reasoning class zegt over Trump dat de man niet geschikt is als president: hij heeft een 'ziek temperament, is niet intelligent en heeft een gemeen karakter'. Dat moet herkenbaar zijn voor de Utrechtse psycholoog Thomaes die op het Amerikablog ook al liet weten Trump te gebruiken in zijn colleges over narcisme. Hij heeft dus nu een gekozen president als voorbeeld.

Videoverslag verkiezingsnacht vanuit Hofman
Waar de meeste Amerikaanse studenten gezamenlijk op hun studenteneenheid de verkiezingen volgden, was er in Utrecht volop de gelegenheid om dat samen te doen. In de schouwburg, in TivoliVredenburg of met een groepje Utrechtse studenten van onder meer SIB, Urius, UHSK en NGIZ Utrecht in café Hofman. De hele nacht opblijven om de verkiezingen te volgen vergt enig fanatisme. Hoe houd je je ogen de hele nacht open en zorg je ervoor dat je niets mist van de zenuwslopende verkiezingsnacht? DUB was er deze nacht bij.