Beesten met handsome poet Tim van Esch in Parnassos

Handsome Poets' zanger Tim van Esch (28) geeft komend seizoen twee cursussen bij Parnassos: Podiumbeest! en Singer-songwriter. Hij wil het podiumbeest in de cursisten naar boven brengen en hen leren dat een hit geen goddelijke ingeving is.

Het loopje had de gitarist al gemaakt, maar de naam Sky on fire bedacht toenmalig HKU-student Tim van Esch in zijn kamer op 18 hoog in De Uithof. Het uitzicht op een rode zonsondergang, vlak boven de Dom, was wat het lied nog miste. Binnen no time stonden de Handsome Poets op Pinkpop en tal van andere festivals en sleepte de band verschillende prijzen in de wacht. Het Sky-on-fire-balletje rolt nog steeds door: anno 2017 zit het nummer verwerkt in de nieuwe Hollywoodfilm The Edge Of Seventeen.

Het verwerken van een idee tot een lied, komt meestal niet vanzelf, weet de zanger en componist. “Inspiratie is iets mysterieus. Ik vond dat zo interessant dat ik er mijn masterscriptie over deed, want wat maakt dat je iets zinnigs op papier zet, en wanneer is een hit écht een hit?” Tims jarenlange muziekervaring - als brugklasser trad hij al op tijdens schoolvoorstellingen - zet hij nu om in twee cursussen voor Parnassos Cultuurcentrum. Hij gaat er vanaf 14 februari de lessen Podiumbeest! en Singer-songwriting geven. Ook leuk als je niet geboren bent met een zoetgevooisde stem.

Wat is een podiumbeest?
“Een podiumbeest ben je als je jezelf durft te zijn op het podium -  wat best wel moeilijk is. Het gaat hier om een uitvergrote versie van jezelf. Ervan uitgaande dat mensen naar je kijken, wil je de zaal meenemen in wat je doet. Ik ben zelf een podiumbeest: als ik op het podium stap, voel ik me 100 procent mezelf. Dat heeft denk ik met allerlei stofjes te maken die vrijkomen in je lijf, mijn ervaring en training. Optreden kan heel verslavend zijn. Alleen op het podium ervaar ik een bepaalde scherpte. Mijn ding met de cursus: als je als band of zanger het podium op gaat, hebben veel mensen het idee dat je moet acteren. Maar het is veel interessanter om jezelf te zijn. Juist dat voelt onwijs gaaf. De ingangseis voor de cursus is ook niet super hoog: als er geluid uit je komt, kunnen we voor elkaar krijgen dat je iets gaat zingen.”

En de Handsome Poets, hoe is het daar mee?
“Goed! We hebben een studio en zijn inmiddels weer druk bezig met nieuw materiaal. De band is mijn fulltime job, maar ik vind het supertof om les te geven, daar krijg ik energie van. Bij Parnassos is zo’n tienweekse cursus de perfecte tijdsduur: lekker overzichtelijk en goed te combineren. Vroeger gaf ik workshops in Gouda, waar ik ben geboren. Daar liep het als een trein. Ik woon in Utrecht, dus waarom niet hier?”

Dus ik meld me aan als podiumbeest, en dan?
“Verwacht een fysieke cursus. Mijn vriendin is theaterregisseur en ik pik veel oefeningen van haar. Tijdens de lessen doen we veel lichamelijke oefeningen en allerlei andere dingen waardoor je zonder poeha op het podium kan staan. Uiteindelijk merk je geleidelijk waar je je comfortabel bij voelt. Uiteraard gaan we ook veel zingen. Dat is niet het hoofddoel, maar het middel. Na tien lessen hebben we een optreden. Het allerbelangrijkste dat je zult leren: een super relaxte houding te hebben.”

En valt zoiets als het schrijven van liedjes te leren?
“Zeker. Ik ben half dyslectisch en mijn hele leven lang al niet goed met taal, maar juist daarom heb ik gezocht naar manieren om beter te worden in het schrijven van lyrics. Als ik aan een bepaalde situatie denk, vloeien er niet gelijk de meest prachtige volzinnen uit mijn pen. Inmiddels heb ik best veel tools verzameld waarmee dat beter gaat. Dankzij het onderzoek voor mijn scriptie, weet ik hoe je nieuwe ideeën kan krijgen en een writer’s block voorkomt, dat neem ik allemaal mee in de cursus. Best veel mensen vinden taal en lyrics, met name als ze in het Engels willen schrijven, lastig. Het is niet onze moedertaal, maar wel fantastisch voor liedjes. Maar: de studenten die meedoen mogen zelf weten in welke taal ze werken.”

Heb je nog een gouden tip voor aanstormende muziek- en schrijftalenten?
“Je moet heel veel crap schrijven voordat je de diamantjes ziet. In mijn masterscriptie over inspiratie zeg ik dat mensen denken dat de hit Sky on fire ontstond als een goddelijke ingeving, maar het was gewoon heel hard werken. Op een gegeven moment zie je tussen al die ideeën wat boven het gemiddelde uitstijgt en dat pak je om verder te boetseren aan je nummer.”