Bloemen leggen bij beeld Anne Frank is UVSV-traditie

Het bronzen beeld van Anne Frank op Janskerkhof

Hoogleraar Ruud Schotting dacht jarenlang dat het een universitair gebruik was, zo schrijft hij in zijn meest recente column op DUB. "Ik weet zeker dat iemand me dit verhaal over Anne Frank en de bloemen van afgestudeerde UU-studentes verteld heeft." Hij stelt dan ook voor er een traditie van te maken. "Ik vond het echt ontnuchterend te moeten ontdekken dat de traditie waar ik al jaren zo stellig in geloofde gewoon helemaal niet bestaat."

Maar dat laatste klopt niet helemaal. De traditie kan namelijk wél toegeschreven worden aan vrouwencorps UVSV. Volgens Valérie Helmig, ab actis van de vereniging, komen Anne’s bloemen voort uit een andere gewoonte.

“UVSV heeft een mooie bibliotheek met veel boeken, en dit danken wij aan het vroegere gebruik dat leden na afstuderen een boek doneerden aan de vereniging. Toen op een gegeven moment de bibliotheek de grote hoeveelheid boeken niet meer aankon, werd besloten deze traditie af te schaffen en een nieuwe te beginnen. En dus leggen afgestudeerde leden tegenwoordig een bloemetje bij Anne.”

Op de vraag waarom specifiek bij het bronzen beeld van Anne Frank heeft de ab actis geen pasklaar antwoord. “Het lijkt mij dat wij als ambitieuze vrouwelijke vereniging juist bij haar beeld een bloemetje leggen omdat zij ook een vrouw was met grootse plannen, dromen en ambities. Helaas heeft zij deze door de oorlog niet kunnen verwezenlijken.”

"Anne krijgt haar bloemen"
Jolle Demmers, coördinator bij de master Conflictstudies, hoorde via Schotting voor het eerst van de traditie en is voornemens deze bij haar opleiding in te voeren. “Volgend jaar op 5 september, na onze 13de buluitreiking, krijgt Anne haar bloemen.”

Het lijkt Demmers een mooi gebaar, zeker voor studenten Conflictstudies. “Anne was een jonge vrouw die zelf ook een graad had willen halen. Dat werd haar echter door oorlog en geweld onmogelijk gemaakt.” Bovendien raakt het de actualiteit, vindt ze. “Anne Frank was eigenlijk een asielzoekster, iemand zonder formele papieren. Wanneer heeft iemand recht op onderwijs? Het is goed om even stil te staan bij de mensen, in heden én verleden, die niet af kunnen studeren.”

Afstudeerceremonie
Volgens Demmers is het leggen van bloemen makkelijk in te bouwen in de afstudeerceremonie. “We beginnen deze vrolijke dag altijd met een protocolletje. Hierin kan aangegeven worden dat, als je wil en je hebt wat bloemen over, de mogelijkheid bestaat deze bij Anne te leggen. We komen immers langs haar beeld als we vanaf het Academiegebouw vertrekken naar café Hofman. We kunnen daar makkelijk even stoppen.”