Buitenlandse studenten lijken weinig kritisch over hun kamer

Buitenlandse studenten op de International Orientation Day hadden nauwelijks een wanklank over hun nieuwe studentenkamer.

De meeste buitenlandse studenten hebben al een kamer voor ze naar Nederland komen. Sommigen begonnen al op een vroeg tijdstip te zoeken vanwege de woningnood. De huurprijs lijkt daarbij ondergeschikt. "I just was lucky."

Elk jaar verwelkomt de Universiteit Utrecht ruim 3000 uitwisselingsstudenten. In 2015 deed International Student Housing Assistance (ISHA), waar Vidius, Boks en ESN in participeren, onder ruim tweehonderd buitenlandse studenten een tevredenheidsonderoek naar huisvesting in Utrecht.

Te hoge huren
De meeste respondenten, 139, zaten in een kamer van SSH Short Stay. Over het algemeen waren zij tevreden over de communicatie, faciliteiten en de huisvesting. Minder te spreken waren zij over de hoogte van de huur (te weinig waar voor je geld) en extra kosten zoals schoonmaak, vooral omdat een meerderheid niet aan de kamer kon zien dat deze goed was gereinigd.  De gemiddelde huurprijs van Short Stay is 466,72 euro. Daarmee spannen zij de kroon wat kamerverhuurprijzen betreft, schrijft ISHA.

De studenten die elders een kamer hadden gevonden, waren over het algemeen ook tevreden, hoewel ISHA ontdekte dat zij gemiddeld 1,6 keer zoveel voor een kamer neertellen dan een Nederlandse student. Per vierkante meter betalen de buitenlandse studenten 100 euro, wat volgens ISHA erop wijst dat zij klant zijn van huisjesmelkers die een veel te hoge huur vragen.

700 euro voor een gemeubileerd kamertje
Deze week meldde berichtten verschillende steden een toenemend tekort aan kamers voor internationale studenten. Ook een woordvoerder van de SSH zegt tegen het hogeschoolblad Trajectum dat ook Utrecht met een tekort kamptm vooral als het gaat om de exchangestudenten.

Onder de net aangekomen buitenlandse studenten hoor je echter nauwelijks een wanklank over hun recent verworven kamer of over de grote moeite die ze moesten doen om een kamer te vinden. Tijdens de International Orientation Day in De Uithof waar studenten kennis maken met elkaar en de Universiteit Utrecht, lijkt de huurprijs geen issue. Behalve voor Victoria uit de Verenigde Staten die een half jaar in Utrecht blijft. Zij betaalt 700 euro voor een gemeubileerd kamertje bij een hospita. Zij wil er zo snel mogelijk weer weg, maar tekende een contract voor drie maanden. De kamer vond ze via een online huisbemiddelingssite. Op de hoogte van de woningnood was ze niet.

Alle andere studenten die DUB sprak, zijn blij met hun kamer. Zoals de landgenoten van Victoria Giede en Nathan. Zij vonden een kamer via de site van SSH Short Stay. Het kostte hen niet al te veel moeite, zeggen ze. Waarschijnlijk omdat zij in april al actief naar woonruimte zochten en er op tijd bij waren, denken ze. Zij betalen ongeveer 400 euro voor een kamer binnen een eenheid van tien kamers. De kamers hebben een bed met bureau en binnen de eenheid zijn twee badkamers aanwezig. Beiden zijn ze content met de huurprijs. Zij willen er niet weg.

Een gelukje van 1000 euro
De Australische Luca was wel op de hoogte van de woningnood en heeft zijn vriendin die ook meeging naar Utrecht, maanden van te voren al laten zoeken naar woonruimte. Hij vindt zichzelf niet representatief voor de problematiek rond de huisvesting. In zijn ogen heeft hij zelfs mazzel gehad. Het duo betrekt een appartement aan de chique Maliebaan, ongemeubileerd voor 500 euro per persoon. De prijs is voor hem niet te hoog. “I just was lucky.”

Ook Christian uit Zweden begon vanwege de kamernood in april al te zoeken. Via familie kwam hij terecht in een gemeubileerde woning bij een hospita. Hij betaalt 350 euro, hetgeen hij een redelijk prijs vindt. Hij is niet van plan een andere kamer te zoeken.

Hetzelfde geldt voor de Amerikaanse Irinna en Charis. Zij huren bij een hospita in Overvecht. Zij waren niet echt op de hoogte van de woningnood maar kwamen er tijdens hun zoektocht achter. Zij betalen 380 en 350 euro voor een gemeubileerde kamer. De prijs vinden zij prima. Ze zijn dan ook niet van plan om de kamer voor een andere in te ruilen.