Carina Versloot (2004, 2008, 2012, 2016, 2021)

Rolstoelbasketbalster Carina Versloot speelde in Rio haar vierde Paralympische Spelen. In Londen en Rio won ze met het Nederlands team brons.

Geboren: 10 mei 1980
Sport: Rolstoelbasketbal
Studie: Psychologie
Paralympische resultaten: 2004: zevende plaats met het Nederlands rolstoelbasketbalteam. 2008: zesde plaats met het rolstoelbasketbalteam. 2012: brons met het rolstoelbasketbalteam. 2016: brons met het rolstoelbasketbalteam.

De bronzen medailles in Londen en Rio zijn de grootste paralympische successen van Carina De Rooij-Versloot, zoals ze na haar huwelijk met paralympisch rolstoelbasketballer Antoin de Rooij heet.

Nederland verloor twee keer in de halve finale van Duitsland. De eerste keer was dat zeer nipt met slechts drie punten verschil.

De Rooij-Versloot kwam in het revalidatiecentrum De Hoogsstraat in Utrecht in aanraking met het rolstoelbasketbal. Ze was daar terechtgekomen nadat ze in 1999 tijdens een turntraining bij gymnastiekvereniging Hellas in Tiel haar rug brak. Daarbij liep ze een dwarslaesie op.

In 2006 voltooide ze een bachelor Psychologie. Twee jaar later behaalde ze een master Kinder- en Jeugdpsychologie. De Rooij-Versloot is ook werkzaam als kinder- en jeugdpsycholoog.

Deze pagina is aangevuld na de publicatiedatum