Geneeskundestudenten drinken veel en eten ongezond

Bijna de helft van de geneeskundestudenten drinkt zóveel dat ze een gezondheidsrisico lopen. Zouden zij vanwege hun toekomstige rol als arts niet het goede voorbeeld moeten geven?

Uit onderzoek van het Coronel Instituut voor Arbeid en Gezondheid, onderdeel van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam, blijkt dat dokters in opleiding graag een glas alcohol drinken. 2700 studenten aan een Universitair Medisch Centrum (UMC) ergens in het land kregen een online vragenlijst voorgeschoteld en 900 studenten vulden deze in.

Bijna de helft, 46 procent, van de 900 ondervraagde geneeskundestudenten drinkt zoveel dat zij een gezondheidsrisico lopen. Ook houdt iets meer dan de helft, 51 procent, van de ondervraagde studenten er ongezonde eetgewoonten op na. Daartegenover staat dat 90 procent genoeg beweegt en slechts 6 procent rookt.

Goed voorbeeld
Een maag-darm-leverarts die zelf stevig drinkt en een longarts met gele tanden van de nicotine omdat hij er zelf graag eentje opsteekt. Moeten artsen niet het goede voorbeeld geven? Uit ander onderzoek blijkt dat artsen die een ongezonde levensstijl hebben minder de neiging hebben om patiënten op slecht gedrag aan te spreken. In de Verenigde Staten en Canada zijn naar aanleiding van soortgelijke studies interventieprogramma’s opgezet om studenten aan te zetten tot gezondere leefgewoonten.

De onderzoekers van het Coronel Instituut stellen dat je deze data veilig kunt extrapoleren en aan de hand ervan dus iets kunt zeggen over de gemiddelde geneeskundestudent in Nederland. De vragenlijst is inmiddels bij drie van acht UMC’s afgenomen, met vergelijkbare uitkomsten.

Hoe zit dit met het gedrag van Utrechtse geneeskundestudenten, de dokters van de toekomst? DUB vroeg hen naar hun levensstijl. En wat vindt de decaan van de Utrechtse Geneeskundefaculteit, Frank Miedema, van de resultaten van het onderzoek?

Ruben (22), vierdejaars geneeskunde:
“Ik drink zelf heel weinig, als ik op een avond twee glazen alcohol drink is dit veel. Vroeger was dit anders, toen dronk ik meer. Ik ben er niet heel bewust mee bezig maar ik ga niet uit om het drinken. Het is een lastige kwestie om te zeggen of een arts het goede voorbeeld moet geven. Ik weet niet of het per se slecht is als een longarts zelf rookt. Zelf doe ik aan sport en let ik op wat ik eet. Wij geven wel hele brave antwoorden, ik denk dat je niet de goede voor je hebt. Ik ken het onderzoek maar ik denk dat de feestbeesten nog in bed liggen. De mensen die hier nu aanwezig zijn (in het onderwijsgebouw van geneeskunde in de Uithof, woensdagochtend omstreeks 10.30 uur, red.) zijn hier ook voor zelfstudie en die zijn mogelijk gemotiveerder.”

Emrens (25) vierdejaars geneeskunde:
“Studenten zijn jong en ze willen een ‘normaal’ studentenleven leiden. Je komt rechtstreeks van de middelbare school en wil alles ontdekken. Alcohol hoort daar nu eenmaal bij. Dit stopt vanzelf naarmate je ouder wordt en je verder komt in je studie. Je studeert hard en dan wil je ook wel eens biertje drinken als je vrij hebt. Als je co-schappen loopt voel je je verantwoordelijk en haal je niet meer een hele nacht door. Ik denk dat het goed is als een arts bepaalde ervaringen heeft, want dan kun je inlevend zijn richting de patiënt. Een longarts die rookt weet zelf hoe moeilijk het is om te stoppen met roken. Zelf drink ik niet superveel, twee glazen wijn in de week. En als ik op stap ga, drink ik vier glazen wijn. Ook denk ik dat ik gezond eet, ik ben er in ieder geval bewust mee bezig.”

Gert-Jan (24), vijfdejaars geneeskunde:
“Ik drink bijna niet meer. Het patroon is in de afgelopen jaren veranderd. De laatste keer dat ik veel dronk was in mijn middelbare schooltijd. Minder drinken is een bewuste keuze, maar niet per se omdat ik arts word en dan een voorbeeldfunctie heb. Ik ben erg actief, ik rugby en doe daarvoor krachttraining en als je dan een dag uit de roulatie bent door brakheid is dat zonde van de tijd. Ik eer gezond, al zullen anderen misschien vinden dat dit niet zo is. Ik zorg dat ik veel eiwitten binnenkrijg. Je hebt ook artsen die wel roken. Maar artsen zijn ook maar mensen. Of je als arts niet te veel moet roken en drinken is een lastige vraag.”

Frank MiedemaFrank Miedema, decaan Geneeskunde en vicevoorzitter van de Raad van Bestuur van het UMC Utrecht:
“Natuurlijk wil ik dat artsen het goede voorbeeld geven, aan sport doen, niet roken en weinig drinken, en zo het goede voorbeeld geven aan hun patiënten. Maar ja, de wereld is niet perfect. Het vlees is zwak. Artsen zijn ook mensen, en hebben soms hun redenen om zich niet perfect te gedragen. Studenten zitten in een fase waarin ze experimenteren. Als je niet geëxperimenteerd hebt, hoe weet je dan hoe het leven is? Als ze ouder worden moeten ze zich realiseren dat zij de mensen zijn waaraan patiënten zich spiegelen. Bij geneeskundestudenten komt dat moment al vrij snel, omdat ze al vroeg in de opleiding contact hebben met patiënten.”