Moet ik straks strategisch stemmen?

De Broodkastshow vroeg studenten op straat naar hun mening over politieke partijen.

Bij de komende verkiezingen mogen 800.000 jongeren voor het eerst stemmen. Bij de tweede Broodkastshow van studenten Media & Cultuur ging het over de vraag of je als jongere met je stem invloed kan uitoefenen. En over de enquête over studenten en politiek die studenten van de HU en UU nog steeds kunnen invullen.

“Ik mag voor het eerst stemmen. Daar kijk ik naar uit. Ik wil mijn stem laten horen”, zegt Laura Schröer, tweedejaars Bestuurs- & Organisatiewetenschap en één van de makers van de enquête over studenten en politiek die samen met DUB is opgesteld. Laura is één van de drie gasten van de tweede Broodkastshow gemaakt door studenten Media & Cultuur die afgelopen woensdag is uitgezonden. De andere gasten zijn Eddy Habben Jansen van de Kieswijzer en UU-docent bij Media & Performance Jasper van Vught.

Het thema deze keer was dus politiek. In de uitzending ging het team de straat op om studenten te vragen wat zij denken over de verkiezingen. “Als je niet stemt, mag je ook niet zeuren”, zegt een meisje op de Drift. Maar twijfels over het compromissysteem bestaan er wel. “Concrete beloftes worden nooit waargemaakt. ” En de studenten constateren een generatiekloof. De mensen aan de macht zijn de ouderen en die hebben andere belangen. Ook daarom is het stemmen belangrijk. “Want het gaat om onze toekomst en niet om die van die grijze tachtigjarigen.”

Eén van de vragen die aan de orde kwam, was of je strategisch moet stemmen om te voorkomen dat één 'niet nader te noemen partij' de grootste wordt. Volgens Eddy Habben Jansen die als directeur van ProDemos verantwoordelijk is voor de Stemwijzer, is dat niet verstandig. “De onderhandelingen over compromissen komen na de verkiezingen. Je kunt beter op de partij stemmen waar je het meest mee eens bent. Als je vantevoren al bezig bent met compromissen, wordt het nog ingewikkelder.”

Meedoen met de enquête van DUB kan nog altijd. Vind jij dat politici voor jou opkomen? En wie vertrouw je het meest? Het invullen duurt vijf à tien minuten. Volgens Laura hebben tot nog toe weinig studenten van de hogeschool meegedaan. Onder de respondenten lijken er tot nu toe relatief veel GroenLinks-stemmers te zitten. De balans wordt pas opgemaakt na 1 maart.