'PvdUS en VUUR hebben ieder een unieke boodschap en doelgroep'

Links: Maurid Darwish (VUUR), rechts: Boris Janssen (PvdUS). “De Universiteit Utrecht heeft een traditie van collegiaal besturen. Daarin zijn we anders dan Amsterdam.”

In de UB worden deze week weer appels, roze koeken en kitkatten uitgedeeld. Dat kan maar één ding betekenen: de verkiezingen van de universiteitsraad en faculteitsraden zijn begonnen. DUB spreekt met Maurid Darwish (VUUR) en Boris Janssen (PvdUS) over het belang van medezeggenschap en de verschillen tussen de twee studentpartijen in de U-raad.

Waarom is het belangrijk dat studenten deze week stemmen?
Maurid: “Studenten hebben altijd wel iets te klagen over hun studie, maar ze doen vaak niets met die frustraties. Een medezeggenschapsorgaan als de universiteitsraad kan de stem van studenten vertegenwoordigen, aangezien docenten en het College van Bestuur niet goed weten wat er leeft onder studenten. Helaas hebben studenten vaak geen idee dat ze bij de universiteitsraad terecht kunnen met hun problemen.”

Hoe kunnen studenten meer bewust worden gemaakt van het bestaan van medezeggenschap?
Maurid: “De universiteit zou vanaf het begin van de studie meer voorlichting moeten geven over de mogelijkheden van medezeggenschap, zodat studenten zelf actief kunnen worden en weten waar ze met hun klachten terecht kunnen.”
Boris: “In Tilburg bijvoorbeeld krijgen studenten al vanaf de eerste studiedag informatie van de universiteit over medezeggenschap. Dit heeft ook tot gevolg dat de verkiezingen daar veel meer leven dan in Utrecht. Van de Tilburgse studenten stemt ongeveer de helft, terwijl het opkomstpercentrage bij ons slechts rond de twintig procent ligt. Dat is heel jammer, beide partijen zouden graag een grotere achterban hebben.”

Wat zijn de grote verschillen tussen de PvdUS en VUUR?
Boris: “We hebben allebei onze unieke boodschap en doelgroep. De PvdUS richt zich op studenten die naast hun studie actief zijn, bijvoorbeeld bij een studentenvereniging. Of op studenten die een stage in het buitenland doen. We vinden het vooral belangrijk dat de universiteit ervoor zorgt dat studenten goed worden voorgelicht tijdens hun studie, zodat zij er het maximale uit kunnen halen. Denk bijvoorbeeld aan betere voorlichting over studeren in het buitenland of betere informatie over vakken die studenten verplicht moeten volgen om een bepaalde master te doen.”
Maurid: “VUUR wil het komende jaar alle projecten van de universiteit beoordelen vanuit drie grote pijlers: duurzaamheid, diversiteit en onderwijskwaliteit. Daarnaast zullen we ons gaan richten op digitalisering. We vinden het belangrijk dat hoorcolleges worden opgenomen en willen betere informatie over zaken als Blackboard en het printsysteem. Bovendien willen we een community feeling creëren, zoals je vaak ziet op Amerikaanse campussen. Studenten en alumni moeten trots zijn op hun universiteit. Op die manier zullen studenten ook meer betrokken worden bij de medezeggenschap.”

De indruk bestaat dat de Utrechtse medezeggenschap nogal tam is, zeker vergeleken met de medezeggenschap in Amsterdam. Klopt dat?
Maurid: “De Universiteit Utrecht heeft een traditie van collegiaal besturen, waarbij goed naar de medezeggenschappers geluisterd wordt. Er zijn weinig tegenstrijdigheden tussen onze visie en die van het College van Bestuur. Om deze reden zijn er ook nog nooit ruzies ontstaan zoals destijds in Amsterdam met de Maagdenhuisbezetting.”
Boris: “Het is natuurlijk best uniek dat wij zo’n goede band met het College van Bestuur hebben. Dat komt echt omdat zij ons heel serieus nemen. Als ze niet naar ons zouden luisteren, dan stonden wij misschien ook wel op de barricades.”

Als studenten niet weten op wie ze moeten stemmen, raden jullie ze dan aan om een blanco stem uit te brengen?
Maurid: “Als studenten zich niet kunnen vinden in onze partijprogramma’s, dan raad ik ze zeker aan om blanco te stemmen. Studenten kunnen zo toch gebruik maken van hun democratische stemrecht. Een blanco stem is bovendien ook een statement. Blijkbaar pakken onze partijen het dan niet goed aan. Wie weet leidt dat volgend jaar wel tot een nieuwe partij die het helemaal anders doet.”

Stemmen kan tot en met woensdag

Van maandag 9 tot en met woensdag 11 mei vinden de verkiezingen plaats voor de studentenzetels in de universiteitsraad en faculteitsraden. Alle kiesgerechtigde studenten hebben een mail met daarin een link naar het online stembureau ontvangen. Op vrijdag 13 mei wordt de uitslag van de verkiezingen bekendgemaakt.