Tentamentijd: Game of Thrones kijken en GTA spelen

Op de loopbrug bij de UB nemen studenten tijd voor andere dingen dan studeren

Je moet studeren, maar je doet het niet. In de tentamenperiode slaat elke student wel een keer aan het ‘soggen’. Een kleine rondgang in de bieb wijst uit dat vooral ‘series kijken’ studenten laat bezwijken.

Masterstudente psychologie Aisha Justiana (21) voelt zich betrapt en kijkt enigszins schuldbewust wanneer haar gevraagd wordt of ze wel eens sogt. “Ik was net Family Guy aan het kijken”, geeft ze toe.

De tentamenperiode is in volle gang, en de bibliotheek puilt uit. We zien veel hardwerkende studenten. Maar tentamenweken betekenen niet alleen dat er veel gestudeerd wordt, maar ook dat er veel studieontwijkend gedrag (sog) wordt vertoond. Veel facebooken, whatsappen, je kamer opruimen, koffie drinken en je mailbox vaker checken dan nodig is. Studenten besteden tijdens tentamenweken graag aandacht en tijd aan andere dingen dan studeren.

Een kijkje op de loopbrug tussen de universiteitsbibliotheek in De Uithof en het Educatorium leert dat dat deze tentamenperiode niet anders is. Een enkeling is zelfs ingedommeld op de zachte rode blokken die er staan. “Soggen doe je vooral door alles wat je doet en niet met studeren te maken heeft zolang mogelijk te rekken”, legt geneeskundestudente Laurie Hollands (19) uit.

“Ik fiets soms de hele dag door Utrecht”, vertelt biologiestudent Dean de Groot (20). Zijn soggen heeft hem al een paar keer in de problemen gebracht. “Het is mij meermaals overkomen dat ik een tentamen slecht maakte doordat ik de hele tijd series keek en dus niet studeerde.”

Televisieseries als Game of Thrones en House of Cards zijn populair en vormen een grote bron van afleiding voor studenten met tentamens en deadlines op komst. Sociale geografiestudent Jits van den Ende (20) herkent het gevaar. “Ik heb over drie dagen twee tentamens. Ik wilde twee weken geleden al beginnen met studeren, maar een paar uur geleden heb ik voor het eerst mijn boeken opengeslagen. Het nieuwe seizoen van Game of Thrones begint binnenkort en ik wilde de oude afleveringen nog eens terugkijken. Voor ik het wist had ik alle vier de vorige seizoenen erdoorheen gejaagd en was ik twee weken verder.”

Behalve het kijken van series blijkt ook gamen een grote verleiding voor sommige studenten. Oud-UU-student Christiaan (27) biecht op: “In mijn eerste jaar leerde ik GTA (Grand Theft Auto red.) kennen. Toen de tentamens op komst waren, ging ik fanatiek gamen. Ik speelde het spel in één keer uit. Dit had wel als gevolg dat ik mijn tentamens niet haalde.” Nu studeert Christiaan aan de Protestantse Theologische Universiteit in Amsterdam. “Achteraf denk ik dat dit goed voor me is geweest. Ik had die onvoldoendes nodig om tot inkeer te komen.”

Soggen betekent niet dat studenten zich alleen maar bezighouden met ontspannende activiteiten. Werkelijk alles wordt door studenten aangegrepen om maar niet te hoeven studeren. “Je gaat juist andere nuttige dingen doen, zodat je je minder schuldig voelt over het niets doen”, legt biologiestudente Myrthe de Goeij (21) uit.

Studenten staan er bijvoorbeeld niet om bekend dat ze hygiëne hoog in het vaandel hebben staan, maar tijdens tentamenweken blijkt de afwas erg populair. “En dan doe ik niet alleen mijn eigen afwas, maar ook die van mijn huisgenoten”, vertelt Laurie. “Of ik ga mijn financiën ordenen. Normaal gesproken kom ik daar nooit aan toe.” Dean: “Tijdens tentamenweken doe ik vaker boodschappen dan nodig is. Als je iets vergeet mee te nemen uit de winkel is dat helemaal niet erg. Dan heb je een reden om nog een keer terug te gaan.”

Hoewel de studenten op de loopbrug eerlijk toegeven zich er zelf geregeld aan schuldig te maken, hebben ze ook tips om het soggen tegen te gaan. Je mobiel wegleggen of je laptop niet meenemen naar de bieb als je die niet nodig hebt, zijn veel gehoorde adviezen. “Koop veel snacks en junkfood voor bij het studeren”, adviseert Filosofiestudent Nicole Arents (25). “Je moet het studeren zo aangenaam mogelijk maken en zo kun je jezelf belonen voor je harde werk.”

Naar de bibliotheek gaan is ook een goed advies voor afleidingsgevoelige studenten. Masterstudenten Psychologie Mirjam (23)en Louise (24) spreken vaak samen af in die bieb. Mirjam: “Thuis is de verleiding om iets anders te gaan doen groter dan in de bieb. Dan wil ik mijn kamer nog wel eens gaan opruimen.” “Bovendien is er in de bieb meer sociale controle, waardoor je minder snel op Facebook kijkt”, vult Louise aan. “Het helpt om met iemand af te spreken, dan heb je een reden om op tijd naar de bieb te gaan.”

Masterstudent History and philosophy of sciences Hein Broekhuis (23) is dat met hen eens. “Thuis kan ik niet leren. Dan ben ik fulltime aan het soggen. Daarom zit ik elke dag in de bieb.”

Voor wie niet zo van de stilte van de UB houdt, heeft Family Guy-kijker Aisha een alternatief. “Je kan een hele dag in een willekeurige trein gaan zitten. In de trein is niet zoveel te doen, dus dan kan je net zo goed studeren.”