Topstudenten geven hun beste tip voor het schrijven van een scriptie

UCU-student Kerrewin van Blanken won een prijs voor zijn bachelorsciptie

Voor de achtste keer werd dit jaar de Student Research Conference  gehouden. In deze bijeenkomst staat het bacheloronderzoek van jong wetenschappelijk talent centraal. In totaal ontving het Review Committee 96 inzendingen van Nederlandse en Vlaamse universiteiten en hogescholen. Op basis van kwaliteit, maatschappelijke relevantie en originaliteit werden 58 studenten geselecteerd om hun paper op 15 november tijdens de conferentie te presenteren.

Onder de geselecteerden waren er tien van de Universiteit Utrecht. Een professionele jury beloonde in elk van de vier categorieën één student met een Research Award. De categorieën waren dit jaar:Humanities & Law, Economics & Social Sciences, Natural & Biomedical Sciences en Applied Sciences. Ook werden er per categorie publieksprijzen uitgereikt voor beste poster en workshop.

Het  UU Skills Lab bezocht de conferentie om inspiratie op te doen. Zij ontlokten de deelnemende UU-studenten toptips voor  het schrijven van een bachelorscriptie.

Tip 1 – Zoek een supervisor die bij jou past
Kerrewin van Blanken is student van het University College Utrecht. Hij won de ‘Best Researcher Award’ in de categorie Humanities & Law. Volgens Kerrewin is het vooral van belang dat je een supervisor vindt die bij je past. Probeer een keer met je begeleider af te spreken voordat je begint, zodat je kunt merken of de samenwerking goed gaat. “Als ik mijn ervaring met anderen vergelijk, komt het voor 75 procent neer op hoe de omgang met de begeleider was”, aldus Kerrewin.

Tip 2 – Begin je scriptie met bullet points per alinea
Hugo Hanema, student psychologie, raadt aan om bullet points per alinea op te schrijven. “Kijk per alinea wat je wilt zeggen, schrijf dit in een aantal puntjes op en ga daarna pas echt zinnen formuleren.” Dit werkt volgens Hugo ook goed als je je scriptie wilt inkorten: schrijf op wat het belangrijkste is van de alinea en formuleer hierna zinnen.

Tip 3 – Zie je scriptie als iets leuks, niet als een verplichting
Simon de Jong zag het schrijven van de scriptie niet als een verplichting, maar juist als iets leuks. “Je scriptie is eigenlijk een soort van meesterproef, zoals je die vroeger had bij ambachten. Je laat simpelweg zien dat je de stof die je hebt geleerd kunt toepassen,” aldus Simon, die Liberal Arts & Sciences studeert. Feedback waardeerde hij daarbij heel erg, ook al betekende het soms dat hij zijn scriptie weer helemaal overhoop moest gooien: “Ze proberen daarmee namelijk het beste uit je te halen.”

Tip 4 – Begin gewoon met schrijven
Nils van de Ven, student geneeskunde en psychologie, raadt aan om - ook als je een writer’s block hebt - gewoon dingen op te schrijven. “Vaak vind je het dan de volgende dag helemaal niks en verwijder je het weer. Maar je geeft hierdoor wel vorm aan je gedachten en uiteindelijk komt er dan wel een keer iets goeds uit”, aldus Nils.

Wil je nog meer tips voor het schrijven van een goede scriptie? Als UU-student kun je naar het UU Skills Lab Writing Centre voor gratis schrijfcoaching. Een getrainde student (peer tutor) bespreekt samen met jou je academische schrijfopdracht. De schrijfcoach helpt je bijvoorbeeld bij het vinden van een efficiëntere aanpak, het scherper formuleren van je kernboodschap, het schrijven van een beter gestructureerde tekst of het verbeteren van je schrijfstijl. Je kunt hiervoor een afspraak maken.