Universiteitsbladen blijven vasthouden aan papieren uitgave

DUB bestaat deze maand vijf jaar. In 2010 protesteerden studenten tegen het opheffen van het papieren Ublad.

Om voldoende zichtbaar te blijven voor studenten en docenten heb je een papieren universiteitsblad nodig. Dat vinden diverse hoofdredacteuren en media-experts.

Het is deze maand vijf jaar geleden dat het laatste Ublad van de persen rolde. Opvolger DUB ging online door, zonder papieren blad.

DUB was destijds het eerste universiteitsblad dat alleen nog online verscheen. De verwachting was dat andere bladen snel zouden volgen. Maar vijf jaar na dato is DUB nog steeds het enige onafhankelijke universiteitsmedium dat het doet zonder regelmatig verschijnende papieren uitgave. Alleen het Groningse UK is van plan om in de toekomst alleen nog maar online te publiceren.

Het is een gemis om geen papieren blad te hebben, zeiden meerdere hoofdredacteuren en media-experts afgelopen donderdag bij het Kringcongres, de jaarlijkse bijeenkomst van hogeschool- en universiteitsbladen. Dat congres vond dit jaar plaats in het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht.

"Papier is zeker nog nodig", vindt Wieneke Gunneweg, hoofdredacteur van het Rotterdamse Erasmus Magazine. "Het is op dit moment de beste manier om onze mensen te bereiken." Reint Jan Renes, lector Crossmediale Communicatie van de Hogeschool Utrecht: "Lezers zitten zowel online als offline. Dus zorg er vooral voor dat je overal bent waar je lezer is."

DUB-hoofdredacteur Ries Agterberg mist de papieren uitgave niet. "Met papier loop je soms zo achter de feiten aan." Het is namelijk lastig voor een kleine redactie om zowel een mooi blad als een actuele site te produceren. "Omdat wij alleen een site hebben kunnen wij dingen direct brengen op de dag dat het gebeurt."

In Leiden kiest universiteitsblad Mare radicaal anders. Wekelijks verschijnt een papieren krant, en er wordt maar heel sporadisch een bericht voor internet geschreven. Hoofdredacteur Frank Provoost: "Als wij ook nog heel veel energie zouden moeten steken in een site, waarvan je je kunt afvragen of studenten die gaan vinden, dan gaan we het niet redden. We willen best meer online doen, maar dan hebben we meer geld nodig."

Bekijk de interviews in onderstaand videoverslag.