Utrechtse studenten laten bezoek aan de tandarts zo’n twee jaar lopen

“Ons bedrijf houdt vanaf  2006 bij hoe lang studenten niet naar de tandarts zijn geweest. Bij nieuwe patiënten stellen wij de vraag: ‘Wat is de laatste keer dat je naar de tandarts bent gegaan?’ Het gemiddelde dat daaruit komt is 2,3 jaar.” Aan het woord is tandarts Laura Jacobs-Verburgt, werkzaam bij de Utrechtse vestiging Studentist.

Jaarlijks komen er zo’n duizend nieuwe patiënten bij Studentist. De praktijk richt zich vooral op studenten. Toch is de gemiddelde leeftijd van nieuwe patiënten ongeveer 23 jaar. Volgens Jacobs-Verburgt valt dit op omdat de meeste studenten al op een jongere leeftijd zelfstandig gaan wonen. “Gemiddeld hebben jongeren ruim twee jaar geen tandheelkundige zorg en dat valt precies in de periode dat ze hier op kamers gaan wonen en studeren.”

Sebastiaan (24) studeert Geneeskunde vanf 2012:
“Sinds ik begon met studeren ben ik niet meer naar de tandarts geweest omdat dit tegenwoordig uit eigen zak betaald moet worden. Door een chronische aandoening is het voor mij lastig om naast 385 euro eigen risico ook nog eens die tandartskosten te betalen.”

“In de tijd dat ik nog wel naar de tandarts ging heb ik nooit gaatjes of andere problemen gehad met mijn gebit. Ik houd mijn gebit nauwlettend in de gaten maar tot nu toe heb ik nog niets kunnen ontdekken of ergens last van gehad.”

Waarom laten studenten de tandverzorging lopen? Een van de oorzaken is volgens Jacobs-Verburgt dat studenten moeten wennen aan het zelfstandig wonen. “Je komt eerst uit een ouderlijk nest waar de ouders vaak de afspraken voor de kinderen maken en letten op de verzorging van het gebit.”

Jort (19), eerstejaars Kunstmatige Intelligentie:
“Al voordat ik begon met mijn studie ben ik gestopt met naar de tandarts te gaan. Dat moet ondertussen al drie jaar terug zijn. Ik heb nog nooit een probleem gehad met mijn gebit dus ik maak me er ook niet druk om.”

“Ik heb niet per se een financiële reden om niet naar de tandarts te gaan. Ik vind het vooral een beetje zonde van mijn tijd maar dat het geld kost helpt niet mee.”

Als de student verhuist, moet hij deze dingen zelf doen en krijgt hij andere prioriteiten zegt Jacobs-Verburgt. “De student krijgt te maken met een nieuwe studie, nieuwe mensen en moet eerst ontdekken waar die is beland. Pas later bedenkt de student van: ‘Hé, misschien moet ik mij weer eens inschrijven bij de tandarts.’ ” Ze ziet vooral dat oudere studenten dit besef krijgen. “Daarbij worden ze vaak gestimuleerd door medestudenten die wel naar de tandarts gaan. Ze bedenken dan dat ze zich zelf misschien ook maar eens moeten inschrijven.”

Woordvoerder Hans Scholten van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde ziet de trend terug in de landelijke cijfers. “Over het algemeen zie je een dip in het tandartsbezoek van jongvolwassenen. Tot de leeftijd van twintig jaar gaat 93 procent van de mensen naar de tandarts en tussen de twintig en dertig jaar is dat nog maar 80 procent. Later gaat dit weer omhoog.” Scholten begrijpt dat studenten dit gedrag vertonen.

“Studenten die naar de stad verhuizen zullen niet als eerste denken aan het zoeken van een nieuwe tandarts. Een deel van de studenten blijft de familietandarts trouw die ze van oudsher gewend zijn te bezoeken en sommigen kiezen er dus voor om hun tandartsbezoek te staken.”

Rebekka (19), derdejaars student Journalistiek:
“Toen ik achttien werd moest ik zelf uitzoeken hoe het met verzekeringen zit. Ik dacht dat een halfjaarlijkse controle ook onder de basisverzekering viel maar dit bleek helaas niet zo te zijn. Ondertussen ben ik al anderhalf jaar niet meer naar de tandarts geweest. Dit komt aan de ene kant omdat ik geen goeie verzekering heb maar ook omdat ik geen tandarts in Utrecht heb.”

“Voor het nieuwe jaar wil ik een nieuwe verzekering nemen en daarna weer naar de tandarts gaan. Ik heb nog nooit een gaatje gehad en zit daar ook niet op te wachten.”

Tot de leeftijd van achttien jaar worden tandartskosten van standaardbehandelingen zoals controles, foto’s, verdovingen en vullingen uit de basisverzekering betaald. Eenmaal achttien geworden moet de jongvolwassene deze behandelingen uit eigen zak te betalen of een aanvullende verzekering van tussen de tien en dertig euro per maand afsluiten. Volgens Scholten maakt niet iedereen die afweging. “Studenten zijn over het algemeen geen mensen met veel financiële ruimte dus zullen er ook studenten tussen zitten die vanwege het prijskaartje er voor kiezen om niet te gaan.”

Dat studenten soms jaren wachten met hun bezoek aan de tandarts is volgens Scholten geen positieve trend. “Studenten denken vaak dat als ze geen last hebben van hun gebit ook niet naar de tandarts hoeven en hierdoor geld besparen maar dit is onjuist. Een controle kost iets meer dan 20 euro en kan je op langere termijn een duurdere ingreep besparen. Dat maakt zo’n preventief werkende controle een goede investering in je gezondheid.”

Volgens tandarts Jacobs-Verburgt moeten juist studenten goed op hun gebit letten. “Je ziet wel dat de mondhygiëne iets afvlakt als iemand op zichzelf gaat wonen. Studenten poetsen minder regelmatig, kunnen onbeperkt snoepen en gebruiken eerder alcohol of andere drugs. Samen zorgt dit voor een hoger risico op gaatjes en dat is terug te zien bij studenten.”

Renske (21), vierdejaars student Geneeskunde:
“Omdat ik me weinig zorgen maak over mijn gebit maar wel elke behandeling en controle moet betalen kies ik er voor om maar één keer per jaar te gaan. Stel ik zou verzekerd zijn voor tandartscontroles dan zou ik wel elk half jaar gaan.”

“Toen ik ging studeren ben ik binnen een half jaar naar de tandarts gegaan. Ik had een stukje van mijn tand afgebroken en moest toen wel. Als dit niet was gebeurd had ik er wel langer mee gewacht. Ik heb bij de tandarts zoiets van, als er niks mis is hoef ik er ook niet heen.”