UU-student Saya Abdullah: “Ik ga Ban-Ki Moon naar ons laten luisteren”

Saya Abdullah met Koerdische vluchtelingen nabij de grens met Syrië

Wat houdt het precies in om jongerenvertegenwoordiger te zijn?
“Als ik win, vertegenwoordig ik de komende twee jaar Nederlandse jongeren bij de VN. Hiervoor ga ik hun meningen verzamelen en koppel die terug naar beleidsmakers en politici. Ook breng ik hun mening over aan de Algemene Vergadering van de VN in New York. Daarnaast ga ik gastlessen, seminars en workshops verzorgen.”

Saya (24) zal als hij verkozen wordt Ban-Ki Moon ontmoeten en deel gaan uitmaken van de speciale afvaardiging van jongeren afkomstig uit de hele wereld. Namens Nederland zal hij een speech geven voor de hele algemene ledenvergadering. “Jongeren moeten meer gehoord worden.”

Hoe word je jongerenvertegenwoordiger?
“Om officieel kandidaat te zijn, moet je meerdere voorrondes doorstaan, waaronder een debatronde. Ivo Leijten en ik zijn als winnaars uit de bus gekomen. Vanaf 27 oktober tot en met 5 november reizen we door Nederland om campagne te voeren en TV- en radio-interviews te geven. Vorig jaar kon je via Facebook stemmen, dit jaar door SAYA te sms-en naar 5040 of te stemmen via jongerenvertegenwoordiger.nl.”

Je kan tussen 27 oktober en 5 november op mij stemmen door SAYA te sms-en naar 5040 - zonder extra kosten -  of via de site jongerenvertegenwoordiger.nl

Hoe wil jij je functie gaan invullen?
“Elke vertegenwoordiger moet bepaalde speerpunten hebben. Ik heb gekozen voor gezondheidszorg en kinderen in conflictgebieden.” Dat zijn twee thema’s die Saya aan het hart gaan. “Maar ik wil niet overkomen als een dromerige wereldverbeteraar die alles in de komende twee jaar wel even zal oplossen, als Obama of zo”, zegt hij meteen nadrukkelijk. “Het lukt mij echt niet in mijn eentje. Ik wil doelgericht te werk gaan.”

In mei van dit jaar heeft Saya samen met studiegenoten een project georganiseerd op het gebied van gezondheidszorg. Hiervoor is hij teruggegaan naar Irak, waar hij en zijn studiegenoten Koerdische kampen in Noord-Irak bezochten en waar zij onderzoek deden naar de gezondheid van kinderen daar. Daar viel het hem op hoeveel er nog kan worden verbeterd, bijvoorbeeld aan de opvang en re-integratie van de vluchtelingen, maar ook aan de persoonlijke hygiëne.

“Dat primaire basiszorg voor iedereen beschikbaar wordt in veel landen is slechts een droom. De kans dat een kind of minderjarige overlijdt aan slechte hygiëne en gezondheidszorg is in ontwikkelingslanden vele malen groter dan bij ons in Nederland. Het belang van goede hygiëne en vaccinatie blijkt eens te meer sinds de ebola-uitbraak in Afrika. Iedereen verdient zorg. Hiervoor wil ik me inzetten.”

Waarom wil je graag jongerenvertegenwoordiger worden? Wat drijft je?
“Mijn maatschappelijke betrokkenheid komt voort uit mijn eigen ervaring. Ik woonde als kind met mijn familie in Irak. De jaren 90 waren zeer instabiele tijden en met name voor Koerden zoals wij.

"Saddam Hoessein veroverde in de jaren 1996-1998 grote delen terug van de Koerden. Complete steden werden massaal geëvacueerd en mensen vluchtten naar de grenzen met Iran en Turkije. Iedereen was bang, omdat je puur om het feit dat je Koerdisch was, werd vervolgd. Saddam Hoessein heeft ruim 187.000 Koerden laten verdwijnen in massagraven tijdens zijn ‘Anfal-campagnes'.

“Wij vluchtten tussen 1996 en 1999. Ik woonde een aantal maanden in een VN-vluchtelingenkamp aan de grens met Iran. Later kwamen we in Nederland terecht in een asielzoekerscentrum. Hier kon ik naar school. Ik heb gymnasium kunnen doen en nu sta ik hier.”

“Voordat ik in mei het vluchtelingenkamp in het Koerdische deel van Irak bezocht, dacht ik niet dat het mij zo zou raken. Eenmaal binnen werd ik omringd door een zwerm kindertjes die mij en mijn studiegenoten om snoepjes vroegen en nariepen. Op dat moment stond de tijd stil voor mij. Ik weet nog dat ik zelf als achtjarig jongetje in een vluchtelingenkamp voor het eerst een westerling zag en hetzelfde deed als die kinderen. De cirkel was rond, zo voelde het toen. Ik ben nu zo dichtbij om veel meer mensen mijn verhaal te vertellen en ze het belang van goede vluchtelingenopvang te laten zien. Het lijkt me geweldig om als jongerenvertegenwoordiger vluchtelingen te helpen, om iets terug te doen door mijn thema’s hoger op de agenda te krijgen.”

Maar daar stoppen Saya’s ambities niet: “Misschien kan ik jongeren motiveren om meer maatschappelijk betrokken te raken. Wij kunnen voor verandering zorgen. Ik ga dan andersom mijn best doen om Ban-Ki Moon vanachter zijn bureau vandaan te laten komen om naar jongeren te komen luisteren.”

Kun je deze taak wel naast je studie Geneeskunde doen?
“Ik zit in mijn vijfde jaar van Geneeskunde, een drukke studie. Ik loop al coschappen. De functie van jongerenvertegenwoordiger zal zo’n 20 uur per week innemen. Ik heb met het bestuur van de faculteit en met de universiteit overlegd hoe ik mijn studie kan combineren met dit werk. Gelukkig zijn zij ook enthousiast en steunen ze mij. Het is zo’n unieke kans om jongerenvertegenwoordiger te worden en ik wil dit al zo lang, dus dat moet goedkomen!”

Op 5 november is bekend of Saya de nieuwe jongerenvertegenwoordiger van de VN is. Dit wordt bekend gemaakt tijdens de nacht van de VN in de Rode Hoed in Amsterdam.

Op diezelfde avond wordt nog een tweede jongerenvertegenwoordiger gekozen, eentje die zich met duurzame ontwikkeling gaat bezighouden. Voor die positie is ook een UU-studente kandidaat: Soscha de la Fuente. Zij doet momenteel de master History and Philosophy of Science.