UvA stuurt sussend briefje aan boze studentenpartij

Maagdenhuisbezetting 2015. Foto Twitter.

De UvA kent een traditie van Maagdenhuisbezettingen. Het bestuursgebouw aan het Spui is sinds 1969 twaalf keer bezet en wie weet gebeurt het binnenkort voor de dertiende keer. Actievoerders verfden alvast een rood vierkant op de deur van het Maagdenhuis.

De bezetting van 2015 had ook invloed op de landelijke politiek. Mede door de actievoerders kwamen ‘prestatieafspraken’ en ‘rendementsdenken’ in een kwaad daglicht te staan. Aan de UvA leidde de bezetting tot het aftreden van de toenmalige bestuurders.

Uit de acties kwam ook een nieuwe studentenpartij voort, De Decentralen. Het werd de grootste studentenpartij in de studentenraad. Maar vorige week schreven de leden een gedesillusioneerde open brief aan UvA-voorzitter Geert ten Dam, waarin ze hun opheffing aankondigen. Ze voorspellen bovendien een nieuwe opstand aan de Amsterdamse universiteit. Het zal niet lang meer duren “voordat de poorten van het Maagdenhuis weer worden opengebeukt”.

Misschien schrijft het UvA-bestuur mede daarom een zo vriendelijk mogelijk briefje terug. “We begrijpen de frustratie dat zaken soms niet snel genoeg gaan, eerlijk gezegd lopen we daar zelf ook wel eens tegenaan”, staat in het antwoord, “maar binnen de UvA moeten we kunnen omgaan met schurende principes, met meerderheidsbesluiten en minderheidsrechten, en met de kracht van argumenten. ‘De poorten van het Maagdenhuis openbeuken’ hoort daar niet bij.”

Het UvA-bestuur vraagt ook begrip. Er is al veel bereikt, is het verweer, studenten en medewerkers hebben meer invloed dan voorheen. “We kunnen echter geen ijzer met handen breken. Er is sprake van een structurele onderfinanciering van het hoger onderwijs.”