Wijffels daalt in de Duurzame 100

Oud Rabobank-topman en Utrechts hoogleraar Duurzaamheid Herman Wijffels is niet langer de duurzaamste Nederlander. Hij daalde van de eerste naar de zesde plaats in de ‘Duurzame 100’, die dagblad Trouw dit weekend samenstelde.

Qua charisma staat Wijffels nog altijd op plaats 1, meent het panel van Trouw dat de ranking dit jaar voor de derde keer vaststelde. Zijn idee om de denktank Sustainable Finance Lab op te richten, wordt een goed initiatief genoemd, omdat hij hierin mensen uit wetenschap, bedrijfsleven en overheid bij elkaar brengt. Maar hij zakte op de lijst omdat concrete daden bij hem enigszins ontbreken. Dat geldt niet voor de nieuwe nummer 1 Marjan Minnesma. Zij is directeur van Urgenda, een ‘actie-organisatie voor duurzaamheid en innovatie’. Op plaats 2 staat Paul Polman, de directeur van Unilever.

Toch doet de Universiteit Utrecht het niet slecht in de Duurzame 100. Klaas van Egmond, hoogleraar Geowetenschappen en Milieukunde, staat op plaats 8, Jacqueline Cramer, voormalig minister en hoogleraar Duurzaam innoveren op plaats 79 en Gabe van Wijk, Jongerenvertegenwoordiger Duurzame Ontwikkeling bij de VN en student bij de master Sustainable Development op plaats 97. In deze master krijgt hij overigens college van Wijffels, Van Egmond en Cramer.