Hoe de grote UU-opleidingen scoren in de Elsevier-ranking

Hoe beoordelen Utrechtse studenten hun opleiding ten opzichte van studenten die dezelfde opleiding aan een andere universiteit volgen? DUB zoekt het uit.

De Elsevier-ranking is uit. Altijd weer een spannend moment voor universiteiten. Hoe doen hun opleidingen het ten opzichte van de rest van Nederland?

Over de Universiteit Utrecht kan je zeggen: die scoort behoorlijk goed ten opzichte van de rest. Vooral hoogleraren (naast het oordeel van studenten wordt ook het oordeel van hoogleraren over opleidingen gepeild) zijn positief over de UU. Studenten ook, maar iets minder.

Voor dit artikel hebben we alleen gekeken naar de oordelen van studenten, omdat die volgens ons (en we zijn in goed gezelschap) beter kunnen oordelen over de kwaliteit van onderwijs dan hoogleraren die een oordeel gevraagd wordt over het onderwijs op een andere universiteit dan hun eigen.

In dit artikel zoomen we in op de 14 Utrechtse bacheloropleidingen waar meer dan 400 studenten ingeschreven staan. Hoe scoren die ten opzichte van vergelijkbare opleidingen in de rest van het land? Hieronder volgt de lijst, beginnend met de grootste opleiding Rechten (2137 studenten), en eindigend met Informatica (419 studenten).

Rechten
Ranking: 5 (van de 9 opleidingen in NL, nummer 1: Maastricht University)
Aantal studenten: 2137

Psychologie
Ranking: 6 (van de 10 opleidingen in NL, nummer 1: Erasmus Universiteit Rotterdam)
Aantal studenten: 1699

Economie
Ranking: 7 (van de 9 opleidingen in NL, nummer 1: Tilburg University)
Aantal studenten: 1030

Geneeskunde
Ranking: 1 (van de 8 opleidingen in NL)
Aantal studenten: 976

Pedagogiek
Ranking: 4 (van de 7 opleidingen in NL, nummer 1: Erasmus Universiteit Rotterdam)
Aantal studenten: 876

Farmacie
Ranking: 4 (van de 4 opleidingen in NL, nummer 1: Rijksuniversiteit Groningen)
Aantal studenten: 873 studenten

Ranking: 5 (van de 7 opleidingen in NL, nummer 1: Universiteit Leiden)
Aantal studenten: 724

University College Utrecht
Ranking: 2 (van de 8 opleidingen in NL, nummer 1: Maastricht University)
Aantal studenten: 705

Sociale Geografie
Ranking: 1 (van de 5 opleidingen in NL)
Aantal studenten: 704

Biologie
Ranking: 4 (van de 7 opleidingen in NL, nummer 1: Wageningen University)
Aantal studenten: 634

Communicatie- en informatiewetenschappen
Ranking: 5 (van de 5 opleidingen in NL, nummer 1: Radboud Universiteit Nijmegen en Rijksuniversiteit Groningen, zelfde score)
Aantal studenten: 507

Biomedische Wetenschappen
Ranking: 3 (van de 8 opleidingen in NL, nummer 1: Universiteit Leiden)
Aantal studenten: 483

Aardwetenschappen
Ranking: 2 (van de 5 opleidingen in NL, nummer 1: Universiteit van Amsterdam)
Aantal studenten: 441

Informatica
Ranking: 4 (van de 9 opleidingen in NL, nummer 1: Radboud Universiteit Nijmegen)
Aantal studenten: 419

Conclusie: Geneeskunde en Sociale Geografie worden in Utrecht door de studenten het beste beoordeeld. Farmacie en Communicatie- en informatiewetenschappen krijgen een minder fraai oordeel. Maar niet getreurd: universitaire ranglijsten boeien scholieren niet.