´Grote mensen overdrijven altijd´

Het gaat slecht met de wereld en de reden is dat  grote mensen altijd te veel overdrijven. Dat hield Klaas van Egmond, hoogleraar Milieukunde, zijn jeugdig publiek voor bij de opening van de tentoonstelling Reset the future vrijdag 11 november in het Universiteitsmuseum.

De nieuwe tentoonstelling heeft duurzaamheid als thema en is gericht op kinderen ouder dan acht jaar. Een van die expositie bestaat uit kunstwerken van kinderen kinderen. Verschillende Utrechtse scholen kregen een wetenschapper op bezoek die vertelde over een aspect van duurzaamheid, bijvoorbeeld over zonne-energie, afval of over kweekvlees. De klassen gingen samen met een kunstenaar aan de slag om zelf een duurzaam kunstwerk te maken. Van drie scholen staat het kunstwerk op de tentoonstelling. Zo maakte de Daltonschool in Rijnsweerd een vliegende stad.

Het universiteitsmuseum had drie wetenschappelijke boegbeelden van het Utrecht Sustainabililty Institute uitgenodigd om samen met de kinderen te zorgen voor een passende opening. Hoogleraar Klaas van Egmond had een duidelijk verhaal. De mens heeft verschillende kenmerken en als je een van die kenmerken overdrijft, dan gaat het mis. Dan krijg je grote ego’s die alleen rekening houden met zichzelf en geen oog hebben voor de andere kant van de wereld. Luxe bankgebouwen met mensen die het alleen gaat om geld verdienen, experimenterende wetenschappers die denken dat kernenergie goed is of boekenwurmen die zich slechts verdiepen in boeken. Harry Potter is OK, maar als je Harry Potter overdrijft, word je een griezelige Voldemort.

Herman Wijffels, hoogleraar duurzaamheid, kreeg vragen van kinderen. Hoe duurzaam hij op vakantie ging bijvoorbeeld. “Ik ga naar Zeeland en ik houd van de Zeeuwse producten. Dus dat is best duurzaam.” Hij nuanceerde het verhaal van Van Egmond. “Wij dachten dat we het heel goed deden met het opbouwen van de maatschappij. Maar eigenlijk deden we het te goed. En nu moeten we andere manieren bedenken om met de aarde om te gaan zodat jullie straks ook nog een goede toekomst hebben.”

Tenslotte mocht Jacqueline Cramer enkele scholieren interviewen over hun kunstproject. Een kind: “De wetenschapper vertelde dat dieren te vaak in kleine stallen zitten en weinig beweging hebben. En dat vindt zo’n dier niet leuk en daarom moeten we beter aan de dieren denken.” De klas had een project gedaan waarbij ze een soort van vleesmolen hadden gemaakt voor vegetarisch vlees. Aan een kant doe de brokken erin, aan de andere kant komt het er in hapklare brokken uit.

Een andere school moest nadenken over zonne-energie. Zij bedachten een soort vliegende stad die helemaal gedreven is op zonnepanelen.

Voordat de kinderen en genodigden de tentoonstelling mochten bekijken, kregen de scholieren nog een speciaal cadeau Een lolly met daarin een insect. Grr, zeiden sommige kinderen. Maar even later liepen de meesten toch met lolly door de zaal.

De expositie Reset the future is nog te zien tot 5 augustus 2012. Hier kun je de trailer zien.