'Aantal eerstejaars reden tot zorg'

Het zijn er weliswaar iets minder dan in 2009, maar toch is het huidige aantal eerstejaars aan de Nederlandse universiteiten nog altijd aanzienlijk groter dan in de jaren daarvoor. In totaal staan er nu ruim 240 duizend universitaire studenten ingeschreven.

Ruim twee weken geleden werd al bekend dat de instroom iets kleiner was dan vorig collegejaar. Maar dat was dan ook een uitzonderlijk jaar, waarin een vloedgolf van eerstejaars de universiteiten overspoelde. Dit studiejaar is er eigenlijk niet veel veranderd. De studentenaantallen onderstrepen volgens de universiteiten het belang van deugdelijke bekostiging. “Daarover zijn de universiteiten, zoals bekend, zeer bezorgd”, schrijven ze in een persbericht.

Ook in de masteropleidingen is het aantal studenten toegenomen. De instroom bestaat nu voor twee derde uit universitaire bachelors. Een vijfde deel is afgestudeerd hbo’er en nog eens een vijfde is uit het buitenland afkomstig.

Hoger Onderwijs Persbureau

Tags: vsnu | bezuiniging