Actiefoto: buikdansen

De actie: buikdansen
Waar: Parnassos
Wie: Alexandra Mol
Studeert: educatieve master Nederlands, tweede jaar.
Leeftijd: 23

Doe je al lang aan buikdansen?
“Het is de eerste keer dat ik ga buikdansen, hoewel ik vroeger als kind wel aan andere soorten dans heb gedaan. Van mijn derde tot mijn negende heb ik op ballet en streetdance gezeten. En toen ik ging studeren, nam ik een abonnement op de sportschool. Maar ik vind dansen eigenlijk veel leuker dan fitnessen. Want je weet hoe dat gaat met de sportschool: het is soms een strijd om jezelf te motiveren.”

Hoe ben je bij buikdansen terecht gekomen?
“Ik ben net een half jaar weg geweest. Voordat ik vertrok, heb ik mijn sportschoolabonnement opgezegd. Ik wilde iets nieuws gaan doen als ik weer terug was in Utrecht. Ik woonde vlakbij Parnassos en wist dat ze hier cursussen geven. Dus toen ik terug in Nederland was, bekeek ik hun aanbod. Buikdansen leek me meteen heel leuk."

Leek het je leuk omdat je toevallig in een Arabisch land  bent geweest?
“Nee, dat was niet de reden. Ik ben naar Nieuw Zeeland en Australië geweest. Ik weet nog wel dat ik in Turkije naar buikdansshows ben geweest. Ik was toen een jaar of dertien en vond dat erg leuk en interessant.  Dat gevoel kwam weer terug toen ik de cursus bij Parnassos zag staan. Andere redenen voor mij om voor de cursus te kiezen zijn dat ik de manier van bewegen bij buikdansen mooi vind en ik zin had om iets nieuws te leren.”

Het dansen lijkt je blij te maken. Is de cursus dan ook wat je ervan verwachtte?
“Ik vind het ook echt heel leuk. Het grappige is dat ik het toch ook op ballet vind lijken. Dat komt doordat je tijdens sommige stukjes van de les jezelf mocht uiten en nieuwe bewegingen mocht uitproberen. Overigens zag het er waarschijnlijk niet uit alsof je ontspant tijdens het buikdansen, maar ik vond het echt heel relaxed. Ik heb het er helemaal warm van!”