Actiefoto: Softbal bij de Wombats

Naam: Elles
Leeftijd: 23
Studie: master Privaatrecht

Hoe ben je op het idee gekomen om aan softbal te gaan doen?
“Ik weet nog dat ik op de basisschool softbal ging doen met de klas en dat ik toen dacht “dit is leuk”! Daarna ben ik in Oldenzaal gaan kijken bij een club en was ik direct verkocht: ik heb daarna nog jaren op hoog niveau gespeeld en vervolgens ben ik naar Alaska in Amerika gegaan en heb ik ook daar een jaar op hoog niveau gespeeld.”

In Alaska?
“Daar zat ik op een highschool. Ik heb er op het hoogste niveau gespeeld. De softballers waren studenten en scholieren.”

Dan speelde je daar ook wedstrijden in het weekend?
“Eigenlijk doordeweeks. We hadden vijf keer in de week drie uur training. Dus dat was redelijk hardcore.

Dan was je wel heel gemotiveerd…
“Ja, maar in Amerika is het heel normaal om zo vaak te trainen. Als je daar een sport doet, dan doe je dat meestal vijf dagen in de week. Ook al speel je dat niet op hoog niveau. Je kan de sport zien als een activiteit naast je curriculum op highschool. Daarnaast speel je meestal voor je school, tegen andere scholen.”

En toen je terugkwam uit Amerika ben je bij Wombats terecht gekomen?
“Google heeft mij toen geholpen de Wombats te vinden op de term softbal, haha!”

Je wilde niet meer op hoog niveau spelen?
“Op hoog niveau spelen is heel interessant, maar het heeft ook veel nadelen. Want het gaat alleen nog maar om winnen. Mensen gaan vies spelen en dat vond ik niet leuk meer. Maar de Wombats hebben goede teams, we spelen nog steeds op hoog niveau. Verder is het ook heel gezellig. Dat is voor mij de goede combinatie!”

Is softbal een geschikte sport voor alle vrouwelijke studenten?
“Ik zou zeggen van wel. Hoewel het wel een moeilijke sport is. Het duurt meestal even voordat je het doorhebt. Ik kan me voorstellen dat dit in het begin een struikelblok voor mensen kan zijn. Maar als je de regels eenmaal doorhebt is het fantastisch.

Wat maakt softbal zo leuk?
“Ik vind alleen al een bal met een knuppel slaan heel leuk! Verder is het een snelle sport waarbij je strategisch moet denken en snel moet schakelen!”

Tags: actiefoto