Actiefoto: Losse heupen door Lindy Hop

Actie: Lindy Hop
Waar: Swing In Utrecht – de Winkel van Sinkel

Dansers Jetske (26), masterstudent Kinder- & Jeugdpsychologie, en partner Ward (24) eigenaar van een bedrijf dat websites en apps ontwikkelt.

Jetske en Ward, wat is de lindy hop?
Jetske en Ward elkaar aanvullend: “Lindy hop komt uit de Verenigde Staten. Het is een dans die voortkomt uit de jazzmuziek. De dans is in cafés ontstaan bij optredens van big bands.” “Verder zijn er verschillende soorten lindy hop. Zo heb je ook solo charleston, maar ook east coast en west coast verschillen. Uiteindelijk zijn al die vormen samengegaan.”

Waarom zijn jullie de lindy hop gaan dansen?
Jetske: “Het idee om swing dance te gaan doen, zit al jaren in mijn hoofd. Na wat speurwerk en het zien van youtube-filmpjes ben ik toen bij lindy hop beland.”
Ward: “Ik stijldans nu een tijdje. Een paar jaar terug zag ik ook een filmpje van lindy hop. Toen heb ik het dansvirus te pakken gekregen en ben ik nog meer dansen gaan doen. Zo doe ik ook aan ballroom en latin.”

Wat maakt lindy hop eigenlijk zo tof?
Ward: “Het is een erg vrolijke dans. Je wordt er heel blij van. Ook vind ik de mensen en de scene eromheen heel fijn. Iedereen is super vriendelijk. Je wordt gelijk meegenomen door iedereen en niet gek aangekeken als je een gekke move maakt.”
Jetske: “Ik word heel blij van de dans en van de muziek. Toen ik na de eerste les op de fiets zat, zat ik met een big smile op de fiets. Ik was zo vrolijk.”

Wat zouden jullie nog willen leren?
Jetske: “Ik zou nog wel graag de acrobatische stunts willen leren waarbij je in de lucht wordt gegooid.”
Ward: “Ik zou heel graag aan mijn improvisatie willen werken om meer in de muziek op te kunnen gaan en minder in vaste figuren te dansen.”