Bètaraad akkoord met begroting

De faculteitsraad Bètawetenschappen heeft maandag 24 januari positief geadviseerd over de facultaire begroting. Uit de cijfers blijkt dat de faculteit in 2011 rekent op een tekort van ruim zes miljoen euro. In een vorig jaar gesloten convenant is afgesproken dat het college van bestuur dat tekort aanzuivert.

De eerste vergadering van de bètaraad met decaan Gerrit van Meer en zijn nieuwe bestuursteam stond merkbaar in het teken van verzoening. Zowel het bestuur als de raad sprak de intentie uit om de discussie over de toekomst van de faculteit de komende maanden in een open sfeer te voeren.

Van Meer stelde met nadruk dat hij veel belang hecht aan overleg met de raad. Hij herhaalde zijn al eerder gedane toezegging om de faculteitsraad nauw bij de uitwerking van het visiedocument over de toekomst van de faculteit te betrekken. “En mocht de komende tijd duidelijk worden dat onderdelen ervan voor de facultaire gemeenschap volstrekt onaanvaardbaar zijn, dan ben ik bereid om die onderdelen opnieuw bij het college van bestuur ter discussie te stellen.”

De nieuwe decaan maakte wel duidelijk vast te zullen houden aan de in het visiedocument aangekondigde reductie – zo mogelijk op vrijwillige basis - van het personeelsbestand met vijftien procent. “Ons streven is niet om zo weinig mogelijk mensen te hoeven ontslaan, zoals bij eerdere reorganisaties in de faculteit het geval is geweest, maar om onze financiële problemen op zo’n manier op te lossen dat er ook ruimte voor vernieuwing ontstaat.”

Op basis van de bereidheid van het bestuur tot regelmatig overleg besloot de raad om de facultaire begroting voor 2011 goed te keuren. Wel blijven de raadsleden vraagtekens zetten bij zowel de wenselijkheid van de in het visiedocument voorgestelde maatregelen als over de haalbaarheid van de daarmee te bereiken bezuinigingen, zo bleek tijdens de vergadering. Om die reden handhaafde de raad vooralsnog het in december uitgesproken negatieve advies over dat omstreden document.

EH