Erasmus Universiteit heft parkeergeld

Het bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam wil het autogebruik terugdringen en gaat daarom onder meer parkeergeld heffen. Alleen voor medewerkers die weinig verdienen of voor wie openbaar vervoer geen optie is, geldt een uitzondering.

Volgens Erasmus Magazine ging de universiteitsraad pas in tweede instantie akkoord met het voorstel ‘duurzaam mobiliteitsbeleid’, toen het bestuur beloofde dat medewerkers in salarisschaal zeven of lager niet hoeven te betalen. Ook wie kan aantonen dat hij anderhalf keer langer onderweg is met het openbaar vervoer dan met de auto, ontspringt de dans.

Tijdens de rommelige raadsvergadering wilden critici van collegevoorzitter Pauline van der meer Mohr weten hoe zij naar de universiteit komt. “Ik heb nog nooit op de campus geparkeerd. Erg duurzaam dus”, luidde haar antwoord. Het is volgens Erasmus Magazine algemeen bekend dat zij over een auto met chauffeur beschikt.

De invoering van het betaald parkeren in De Uithof in Utrecht hangt al enkele jaren in de lucht. Het Ublad schreef twee jaar geleden al over een notitie (pdf) over een Duurzaam Vervoersbeleid. Daarin staat dat de invoering van betaald parkeren moet worden meegenomen in toekomstig beleid.

Deze maand deed de Universiteit  nog onderzoek naar de wijze waarop medewerkers, studenten en bezoekers naar De Uithof komen. De bedoeling is om aan de hand van de resultaten samen met de Hogeschool Utrecht en het UMC Utrecht een strategie te bepalen. Het UMC Utrecht kent al een systeem waarbij medewerkers betalen om in de buurt van het ziekenhuis te mogen parkeren.

Hoger Onderwijs Persbureau/redactie DUB