Femke Halsema wordt twitterprof

Welke rol spelen sociale media als het gaat om mensenrechten? Dat gaat Femke Halsema van januari tot en met juni 2012 onderzoeken als gasthoogleraar voor de Vrede van Utrecht-leerstoel bij het Centre for the Humanities.

De Arabische lente is mooi voorbeeld van volksopstanden waarbij mensen elkaar konden vinden via Twitter of Facebook. Voor de overheid was het bijna ondoenlijk om deze sociale media aan banden te leggen. Maar er is ook een keerzijde. Het regime en de inlichtingendiensten kunnen via die sociale media zicht krijgen op hun kritische burgers.

Femke HalsemaDit zijn vragen waar Halsema (1966), alumnus van de universiteit en tot voor kort fractieleider in de Tweede Kamer voor GroenLinks, zich de komende maanden mee gaat bezighouden. In hoeverre kunnen communicatietechnologie, internet en sociale media een rol spelen bij de bescherming van de mensenrechten van mensen tegen onderdrukking en geweld? Zijn initiatieven als crowdsourcing en crowdfunding blijvend en duurzaam en kunnen ze betekenis hebben voor kwetsbare burgers in opkomende economieën?

De thema’s sluiten nauw aan bij de onderwerpen van het Centre for the Humanities en de Vrede van Utrecht-leerstoel, waaronder sociale duurzaamheid, culturele participatie en verantwoordelijk burgerschap.

Als Vrede van Utrecht-hoogleraar geeft Femke Halsema onder andere een publiekslezing, seminars en masterclasses in Utrecht. Later in het voorjaar geeft ze de Vrede van Utrecht publiekslezing, op 25 mei verzorgt ze de column tijdens het jaarlijkse Vredeconcert en op 31 mei zal ze haar oratie houden.

De leerstoel is een initiatief van de Provincie Utrecht, en een samenwerking tussen Provincie, Vrede van Utrecht en het Centre for the Humanities van de Universiteit Utrecht. De Vrede van Utrecht, die in 1713 werd gesloten, wordt gezien als de start van de moderne diplomatie. In 2013 wordt 300 jaar Vrede van Utrecht gevierd. De wisselleerstoel richt zich op het in stand houden van het gedachtegoed van de Vrede van Utrecht uit 1713 in de hedendaagse wereld, gekenmerkt door globalisering, mondiaal burgerschap en culturele diversiteit.