Gratis stallen fiets voorlopig gered

Studenten die vaak hun fiets bij het station stallen, kunnen opgelucht ademhalen. Het Utrechtse stadsbestuur trok dinsdag een plan voor betaald parkeren van fietsen in. Bovendien wil minister Schultz nu ook dat gemeenten mogelijkheden blijven bieden om fietsen gratis te stallen.

Het plan om vanaf 2013 betaald parkeren in te voeren voor fietsen in het stationsgebied, leidde onlangs tot een lawine van kritiek. Het Utrechtse college hoopte iets te doen tegen de chaotische en rommelige situatie bij veel fietsenstallingen, maar zou volgens tegenstanders alleen het fietsgebruik in Utrecht frustreren.

Dinsdag zegde het Utrechtse college van B & W in een gemeenteraadsdebat uiteindelijk toe dat het ook in de toekomst mogelijk blijft om fietsen gratis te parkeren. Het stadsbestuur gaf daarmee ondermeer gehoor aan een online petitie waaraan 3000 mensen hun steun betuigden.

Later die dag keerde in de Tweede Kamer een meerderheid van de leden zich tegen het vooruitzicht te moeten betalen voor het parkeren van een fiets. Schultz had in haar plannen over de stationsstallingen opgenomen dat de verplichting om gratis plaatsen aan te bieden per direct zou vervallen. Na aanvankelijke aarzeling gaf de minister gehoor aan de bezwaren. Zij beloofde afspraken te maken met gemeenten over de omvang van gratis parkeermogelijkheden. Schultz gaf daarbij wel aan dat het gaat om tijdelijke overeenkomsten. Uiteindelijk vindt de minister dat het stallen van fietsen vanaf 2020 een geheel gemeentelijke zaak moet worden..

De resultaten van DUB-poll over deze kwestie laten overigens ook niets aan duidelijkheid te wensen over.