Groen licht voor university college R'dam

Volgens het ministerie van OCW is er genoeg behoefte aan een university college in Rotterdam. De opleiding heeft de zogenaamde macrodoelmatigheidstoets doorstaan. Die toets is bedoeld om de wildgroei van overbodige nieuwe studies in het hoger onderwijs te beteugelen.

De komende maanden gaat de universiteit aan het lesprogramma werken. Daarna moet de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie beoordelen of de nieuwe opleiding op niveau is. Pas dan kan deze van start. Het nieuwe college wil jaarlijks zo’n 240 studenten trekken.

Er zijn ook university colleges in Utrecht, Amsterdam, Maastricht, Tilburg en Middelburg. Het zijn kleinschalige, intensieve opleidingen waarvoor studenten geselecteerd worden op motivatie en talent. Een aanzienlijk deel van de studenten komt uit het buitenland.

De opleidingen worden vaak als voorbeeld aangehaald in debatten over excellentie in het hoger onderwijs. De studenten moeten er hard werken, maar ze halen bijna allemaal op tijd de eindstreep en zijn volgens enquêtes behoorlijk tevreden.