Hbo krijgt ook educatieve minor

Hbo-studenten kunnen straks al tijdens hun opleiding worden voorbereid op het leraarschap. Wie is afgestudeerd mag meteen lesgeven, maar moet nog wel minstens twee jaar op cursus.

Staatssecretaris Zijlstra staat welwillend tegenover het advies van de Onderwijsraad om ook hbo-studenten een ‘educatieve minor’ van een half jaar aan te bieden. Daarmee kunnen ze leraar worden in beroeps- en praktijkvakken aan vmbo en mbo die verwant zijn aan hun eigen studie.

Het is nog niet duidelijk hoe de educatieve minor er precies uit zal zien. Wel staat vast dat afgestudeerden die les gaan geven nog flink moeten worden bijgeschoold, want Zijlstra zegt niet te willen inleveren op de kwaliteit van leraren. Over een jaar zal hij met nadere voorstellen komen.

Aan de universiteit ging de educatieve minor in 2009 van start. Universitaire bachelors die hem hebben gevolgd, mogen lesgeven in verwante schoolvakken op het vmbo-t (de mavo) en in de onderbouw van havo en vwo. Een deel van hen volgt aansluitend een onderwijskundige masteropleiding, maar die is niet verplicht.