Hoogleraren eisen terugdraaien maatregel Erkelens

In een brief aan interim-decaan Jan van Ree en aanstaand decaan Gerrit van Meer eisen veertig hoogleraren Natuur- en Sterrenkunde vandaag, 23 december, dat hun collega Casper Erkelens ook na 1 januari 2011 hoofd van hun departement blijft. Gisteren werd bekend dat Erkelens uit die functie is ontheven.

Reden voor die maatregel was het feit dat het departementshoofd eerder had geweigerd om zijn handtekening te zetten onder het door Van Ree geproduceerde visiedocument over de toekomst van de faculteit Bètawetenschappen. Een voornaam argument van Erkelens was dat de door Van Ree voorgestelde organisatieveranderingen Natuur- en Sterrenkunde naar zijn mening zowel financieel als inhoudelijk onevenredig hard zullen raken.

Al op 7 december maakte Erkelens zijn opvatting schriftelijk kenbaar in een uitvoerig schrijven aan rector-magnificus Hans Stoof. Dat hij twee weken later om die reden uit zijn functie is ontheven, is de Utrechtse hoogleraren natuur- en sterrenkunde rauw op het dak gevallen, zo blijkt uit hun brief. Wij zijn met name geschokt omdat prof. dr. C.J. Erkelens een groot draagvlak in ons departement heeft om de gesprekken over het  facultaire visiedocument 'Verantwoordelijkheid Nemen en Geven' met u te voeren.

De briefschrijvers, onder wie Nobelprijswinnaar Gerard ’t Hooft en lid van het faculteitsbestuur Harrie Eijkelhof, zeggen de inhoudelijke argumenten van Erkelens om het visiedocument niet te ondertekenen, van harte te onderschrijven op grond van de feiten zoals die bij ons bekend zijn.

Zij delen het bestuur mee dat zij zich beraden op vergaande acties om de voorwaarden die door hen aan de ondertekening van het document zijn gesteld, te realiseren. Tevens eisen wij dat Prof. dr. C.J. Erkelens hoofd van ons departement blijft vanaf 1/1/2011.

EH