Leidse jongerenvertegenwoordiger VN

De Leidse rechtenstudente Kirty Matabadal is de nieuwe jongerenvertegenwoordiger van de Verenigde Naties. Ze werd gisteren tijdens de Dag van de VN verkozen tot winnaar van de campagne ‘Verander jij de VN?’. De Utrechtse masterstudent Diederik Vasse eindigde op de tweede plaats.

Met haar boodschap “Stop thinking – Start acting!” kreeg Matabadal de meeste van de vijftienduizend uitgebrachte stemmen. Naast Vasse versloeg zij ook de Maastrichtse studente Lauren Schuivens. Op twitter bedankte Matabadal gisteravond haar aanhang.

De drie finalisten gaven bij de Dag van de VN (ook bekend als UN&Me) nog een laatste ‘pitch’, waarna de toehoorders een stem op hun favoriet konden uitbrengen. Deze stemmen werden opgeteld bij de sms-stemmen die al sinds zaterdagochtend mochten worden uitgebracht. Matabadal won hierbij met een verschil van ongeveer 170 stemmen.

“Het was een spannende finale”, aldus Diederik Vasse, “en ik ben toch een beetje trots dat ik tweede ben geworden. Maar ja, je koopt er niet zoveel voor. Het is gewoon jammer.” De afgelopen twee maanden voerde hij bijna continue campagne om door de verschillende rondes van de verkiezing heen te komen. “Het was een leuke tijd, waarvan ik ook veel geleerd heb: bijvoorbeeld omgaan met de pers en interviews geven. Gisteren was ik nog op de radio! Ik wil graag de medewerkers van de Universiteit Utrecht bedanken, zowel voor het stemmen als voor de extra publiciteit.”

Na deze hectische periode bereidt Diederik zich nu voor op een ‘weekje-UB’ om weer wat tijd aan de studie te kunnen besteden. “Ik ga nu even afkicken en even helemaal niets doen dat met de VN te maken heeft. Maar ik sluit zeker niet uit dat ik ooit nog voor de VN of een andere internationale organisatie ga werken. Of misschien kan ik het schrijven van mijn masterscriptie aan de VN verbinden.”

De VN-jongerenvertegenwoordiger maakt twee jaar lang deel uit van de Nederlandse delegatie en heeft als taak om de VN meer bekendheid te geven onder jongeren en hun stem te vertegenwoordigen. De 23-jarige Matabadal zal een duo gaan vormen met de vorig jaar verkozen UM-student Dirk Janssen, die volgend jaar zal worden opgevolgd. Matabadal zal onder meer gastlessen en lezingen verzorgen en mag volgend jaar de Algemene Vergadering van de VN toespreken. De verkiezing wordt georganiseerd door de Nationale jeugdraad, de Nationale commissie voor internationale samenwerking en duurzame ontwikkeling en het ministerie van Buitenlandse Zaken.