Politiek wil grotere rol universiteit bij huisvesting studenten

Marry Mos wordt verkozen tot beste politicus van Utrecht (Foto Maartje ter Horst)

De universiteit zou meer grond beschikbaar moeten stellen voor de huisvesting van studenten. Dat opperden gemeentelijke politici tijdens het politiek debat dat studentenvereniging SSR-NU woensdag organiseerde. Ook werd het beste raadslid voor de periode 2010 – 2012 bekendgemaakt. Het Utrechtse raadslid Marry Mos (GroenLinks) won die prijs.

Negen fractievoorzitters van de Utrechtse politiek kwamen woensdag samen om in het kader van de Open Week van studentenvereniging SSR-Nu te debatteren over acht ‘Utrechtse kwesties’. Tijdens het debat werden verschillende stellingen geponeerd. Een van die stellingen was dat de gemeente Utrecht de woningnood verkeerd zou aanpakken. Volgens meerdere politici zou de rol van de Universiteit Utrecht groter moeten zijn, bijvoorbeeld zou de universiteit grond beschikbaar moeten stellen voor de huisvesting van deze groep. Daarnaast zouden universiteit en gemeente vaker campuscontracten moeten afsluiten met bijvoorbeeld SSH.

Voor studenten in nood blijft kraken in Utrecht een redelijk alternatief. Locoburgemeester Rinda den Besten (PvdA) is de stad burgerlijk ongehoorzaam door de kraakwet niet te handhaven. “Wij vinden dat de leegstaande panden optimaal gebruikt worden.”.

Duurzaamheid

Naast de huisvesting van studenten werden ook andere stellingen onder de aandacht gebracht. Is de gemeente Utrecht wel duurzaam bezig? Een van de raadsleden had al eens geopperd om volledig digitaal te gaan werken. CDA-raadslid Eico Smid gaf aan dat dat inderdaad besproken was, maar is van mening dat duurzaamheid enkel kan werken als dat in samenspraak met de burger gaat; de burger moet immers wel weten wat er gedaan wordt en vooral waarom.

Waterbedeffect

Utrecht kampt met criminaliteit. Gaat de gemeente wel ver genoeg met haar maatregelen om de criminaliteit op te lossen. Bewoners van de Breedstraatbuurt vinden van niet. Zij vertelden een anekdote: ‘Ben je net overvallen? Trek het je niet aan, dat zijn wij ook’. De problemen met drugsdealers bijvoorbeeld hebben zich van de stationsomgeving naar de binnenstad verplaatst, met name richting de coffeeshops. Oftewel: de ene plek is opgeheven, terwijl de drugsdealers alweer een andere plek gevonden hebben. Dit wordt ook wel het waterbedeffect genoemd. Vorige week heeft de raad dit op de agenda gehad, waarbij GroenLinks opperde om meer en intensiever te gaan ‘rechercheren’.

Donner als burgemeester?

En burgemeester Aleid Wolfsen, is Utrecht daar wel trots op? Die burgemeester staat volgens velen immers bekend als een ‘brekebeen’. Den Besten geeft toe dat ze best trots is op Wolfsen. De overige raadsleden delen haar mening echter niet. Menig raadslid – en ook het publiek – zien hem liever opstappen aan het eind van zijn termijn. CDA’er Smid opperde zelfs om de huidige vice-voorzitter van de Raad van State, Piet-Hein Donner de volgende burgemeester te laten worden.

Rode pumps

Mos werd door journalisten van verschillende media gekozen die door Studentenvereniging SSR-NU benaderd waren om een vragenlijst in te vullen. Met behulp van die vragenlijst is uiteindelijk de winnaar gekozen. Mos ging naar huis met een oorkonde en rode pumps. Het raadslid is al actief sinds 2001.

Tijdens het debat zijn speciale tweets gelanceerd