Rechten regelt verkoop readers online

Studenten Rechtsgeleerdheid hoeven vanaf periode vier niet meer hun huis uit om readers te bestellen. Vanaf april worden de readers uitsluitend online verkocht en, indien gewenst, bij de student zelf thuisbezorgd.

Daphne Geniesse, medewerker van de Onderwijswinkel Rebo, legt uit dat de verkoop vooral gedigitaliseerd is om het gemak voor de student te vergroten. “Studenten kunnen de readers online bestellen en ook betalen. Ze hoeven daarvoor niet meer naar de Onderwijswinkel van Rebo, die maar beperkt open is.” Daarnaast moet de digitalisering tijdsbesparing opleveren voor het personeel van de Onderwijswinkel. Het huidige systeem, waarbij readers ter plaatse uitgezocht en betaald moeten worden, kost veel tijd, aldus Geniesse.

Voor drie euro worden de readers straks bij de studenten thuisbezorgd. Met een reserveringsbewijs, dat per mail verstuurd wordt, kunnen de bestelde readers ook kosteloos bij de winkel worden opgehaald. Geniesse verwacht echter dat de meeste studenten voor thuisbezorging zullen kiezen.

Als er online gekocht kan worden, waarom dan niet ook online verstuurd? Veel studenten vinden het tenslotte geen probleem om een artikel als pdf op hun laptop te lezen. Geniesse: “Er rust auteursrecht op de readers, dus we kunnen ze helaas niet als digitale bestanden opsturen. Dan zijn we illegaal bezig en als rechtenfaculteit kan dat natuurlijk niet.”

Ook economiestudenten kunnen binnenkort online bestellen. Zij kunnen, als ze drie euro willen besparen, de readers ophalen tijdens de boekenverkoop van hun studievereniging. Het nieuwe verkoopsysteem heeft geen invloed op de prijs van de readers: die blijft gelijk. Geïnteresseerde studenten kunnen hier alvast meer informatie vinden.