Rosi Braidotti nieuwe universiteitshoogleraar

De universiteit heeft er een achtste universiteitshoogleraar bij. Rosi Braidotti van de faculteit Geesteswetenschappen is in deze bijzondere functie benoemd door het college van bestuur. De titel wordt toegewezen aan wetenschappers met een disciplineoverstijgende visie en uitstraling.

Braidotti is directeur van het in 2007 opgerichte Centre for the Humanities, dat een breder publiek wil laten kennismaken met de geestenswetenschappen. Tot haar benoeming was Braidotti faculteitshoogleraar en hoogleraar Vergelijkende Vrouwenstudies.

Braidotti deed haar doctoraal werk aan de Sorbonne in Parijs. Hier behaalde zij in 1981 haar graad in de filosofie. In 1988 ging ze voor de Universiteit Utrecht werken. In 1989 richtte ze een Erasmus netwerk voor vergelijkende vrouwenstudies op, onder de naam Noise. Ook richtte zij in 1997 het Europees netwerk Athena op. In 1998 was Braidotti de grondlegster van het Gender Studies Program in Utrecht.

Als universiteitshoogleraar krijgt zij alle vrijheid om onderzoek te doen. Ze is niet gebonden aan een bepaalde faculteit of  en specifiek onderzoekprogramma. Ook ontvangt zij extra geld voor haar onderzoek. De zeven andere universiteitshoogleraren zijn Rick Grobbee, Willem Koops, Elsken van der Wall, Peter van der Veer, Herman Philipse, Paul Schnabel en Frits van Oostrom.

MM