RU en Delft krijgen NVAO-keurmerk

De controle op het onderwijs bij de Radboud Universiteit is zo goed dat het bestuur er binnenkort een NVAO-keurmerk voor verwacht. Dat bleek gisteren bij de opening van het academisch jaar.

Deze zomer kreeg de Radboud Universiteit een commissie over de vloer die controleerde of ze de kwaliteit van haar opleidingen goed bewaakt. Zo ja, dan zou ze daarvoor een keurmerk krijgen van de Nederlands Vlaamse Accreditatie Organisatie. Dit geeft universiteiten en hogescholen het recht om hun afzonderlijke opleidingen minder uitgebreid te laten keuren. Als het snor zit met de ‘interne kwaliteitszorg’, dan kan de externe controle per opleiding best wat minder uitgebreid, is de gedachte. Dat zou leiden tot minder administratieve rompslomp.

De commissie die de Nijmeegse universiteit bezocht in opdracht van de NVAO “oordeelde zonder enig voorbehoud positief over ons kwaliteitsbeleid”, zei rector magnificus Bas Kortmann tijdens de jaaropening. Hij verwacht dan ook dat zijn instelling – overigens samen met de TU Delft – de eerste zal zijn die het keurmerk in september krijgt.

Toch had de commissie niet alleen lovende woorden. Eerstejaars hebben aan de Radboud Universiteit minimaal vijftien contacturen per week en de instelling is van plan ook het aantal uren in het tweede en derde jaar te verhogen. De commissie zou dat toejuichen, maar tegelijkertijd waarschuwen dat het onderwijs niet te schools moet worden.

Ook in Delft zou deze zomer positief zijn geoordeeld over de kwaliteitsborging binnen de instelling. “We stonden met onze oren te klapperen van alle complimenten”, zei directeur onderwijs en studentenzaken Anka Mulder vlak voor de vakantie in universiteitsblad Delta.

Een woordvoerder van de NVAO laat weten dat het commissieoordeel over Nijmegen en Delft positief was, maar dat het eindoordeel pas eind september zal worden gegeven. Vrijwel alle grote universiteiten en hogescholen laten de komende twee jaar toetsen of ze de kwaliteit van hun opleidingen goed bewaken.