Stroomstoring legt deel Uithof plat

Door een storing in het elektriciteitsnet zijn verschillende gebouwen in De Uithof urenlang ontruimd geweest. Een kapotte kabel is de oorzaak van de storing.

De storinge raakt de meeste gebouwen in de noordwesthoek van De Uithof. Onder meer het Kruytgebouw, het Bloembergen gebouw, het David de Wied en het Minnaert zaten zonder stroom.

Ook het Wiskundegebouw, het Aardwetenschappengebouw en het Buys Ballotlaboratorium zaten langere tijd zonder electriciteit, melden Uithof-medewerkers op Twitter.

Andere delen van De Uithof zijn ook getroffen. Delen van het Van Unnik, het Educatorium en de Universiteitsbibiliotheek zaten gedurende de ochtend ook zonder electriciteit.

In diverse gebouwen moesten laboratoriummedewerkers hun werkplek verlaten. Doordat de ventilatie op de laboratoria niet meer werkte ontstond een ongezonde werkomgeving.

Update 1: Stroomstoring in de Universiteitsbibliotheek is voorbij.

Update 2: Netbeheerder Stedin zoekt naar de oorzaak. Er wordt gezocht naar een alternatief schakelplan om deze gebouwen zsm te kunnen voorzien van electriciteit.

Update 3: Volgen Stedin zitten ongeveer 3000 "klanten" zonder stroom. Ook bedrijven aan de Daltonlaan zitten zonder.

Update 4: Sommige sites die worden gehost in De Uithof liggen plat. De site van Bètawetenschappen is niet online, en het blog Scheikundejongens.nl ook niet.

Update 5: Netbeheerder Stedin meldt dat de storing grotendeels is opgelost. De Universiteit heeft weer stroom.

Update 6: Volgens De Nieuwe Utrechter is de oorzaak van de storing een probleem in het middenspanningsnet.

Update 7: Volgens Stedin is een "kapotte kabel" de reden van de storing. Iedereen heeft sinds 13.26 uur weer stroom.

Update 8: De gebouwen zijn vanochtend niet uit voorzorg ontruimd, zoals eerder gemeld wordt, maar omdat de ventilatie op de laboratoria niet werkte. Hierbij ontstaat een ongezonde werkomgeving.

Briefje voor de deur van het Kruytgebouw: