Studenten schenken fiscus miljoenen

Vanaf dit jaar kunnen studenten geen belastingaangifte meer doen via het TJ- biljet. Door de verdwijning van dit biljet zullen nog minder studenten belastingaangifte doen. Zo schenken de studenten onbewust jaarlijks miljoenen euro’s aan de schatkist.

Studenten met een bijbaan kunnen vaak geld terugkrijgen van de belasting. Je moet dan meer dan 13 euro belasting betaald hebben over je loon. Tot voor kort ging dit met een TJ-biljet. Nu moet je dit doen met je DigiD-code.

Uit onderzoek van de CNV Jongeren blijkt dat veel jongeren geen aangifte doen en daardoor geld mislopen. De vakbond ontdekte dat zestig procent van de jongeren met een bijbaan in 2009 recht had op belastingteruggave. Slechts 28 procent deed daadwerkelijk aangifte. “Veel studenten vinden het invullen van de belasting te veel werk, te lastig en denken dat ze waarschijnlijk toch niets terug krijgen”, zegt Annelies Huisman van CNV Jongeren.

Als oplossing biedt de vakbond een ‘B-Team’ bestaande uit vrijwilligers om jongeren te helpen. Ook is op hun site een stappenplan te vinden die helpt bij het invullen van de belastingteruggave.

Maar er zijn meer manieren om hulp in te roepen. Bijvoorbeeld bij welzijnsorganisatie Portes. “Studenten uit de regio kunnen bij ons terecht voor hulp bij hun belastingaangifte”,  vertelt Hatice Ayhan van Portes. “Maar tot nu toe worden wij eigenlijk zelden gebeld door studenten.”

Aankloppen bij de belastingdienst zelf kan ook. Zo kun je terecht met vragen over het alternatief voor het TJ- biljet. Op de website van de belastingdienst staan hulpmogelijkheden. En je kunt zelfs hulp via twitter vragen.

Tot vorig jaar gaven de studenten fiscaal recht hulp aan Utrechters bij het invullen van hun belastingformulieren. Die hulp bij belastingaangifte is opgehouden omdat de studie wordt opgeheven.

TG

Tags: bijbaan | belasting