Studiemarathon kent aarzelende start

NOS-headlines, RTL-nieuws, persbureau Novum en radio 1 verslaggever Marc Robin Visser die al om half zeven bij Max Patelski op de stoep staat. Over belangstelling van de media heeft de organisatie van de studiemarathon maandagochtend niet te klagen. Alleen de studenten laten het zo vroeg in de ochtend nog afweten.

Het is klokslag negen uur als initiatiefnemer Patelski en collegevoorzitter Yvonne van Rooy in de grote collegezaal van de Bijlhouwerstraat het startsein geven voor de inmiddels veelbesproken studiemarathon. Vrijdag is de dag van de grote demonstratie tegen het beleid van ‘Rutte’, “maar”, zegt Van Rooy, “wat hier vandaag gebeurt vind ik eigenlijk de mooiste vorm van actievoeren.

“Deze marathon laat precies zien waar het zowel de studenten als ons om gaat: wij willen ook minder langstudeerders, net als het kabinet. Maar dat willen we niet bereiken door minder onderwijs te geven, maar juist door meer en intensiever onderwijs aan te bieden. Ik hoop van harte dat deze actie in Den Haag indruk maakt.”

Wil dat het geval zijn, dan valt te hopen dat in de loop van de dag meer studenten hun weg naar de Bijlhouwerstraat vinden, want als hoogleraar duurzaamheid Jacqueline Cramer even na negen uur haar college begint, is de zaal met 120 plaatsen voor minder dan de helft gevuld. “Misschien hadden ze beter een uurtje later kunnen beginnen”, denkt een van de aanwezigen, “negen uur is wel erg vroeg voor studenten.”

Met het college van Cramer begint een 24-uurs marathon, die in de woorden van Patelski niet alleen een duidelijk statement richting Den Haag moet worden, maar ook een inhoudelijk interessante collegereeks. Dat is ook de intentie van Cramer die al meteen meedeelt dat zij geen politiek verhaal zal gaan houden.

“De radio vroeg me dat vanochtend ook al. Ik sta hier weliswaar omdat ik de actie van harte onderschrijf. Ik werk nu 35 jaar bij de universiteit en het onderwijs is steeds massaler geworden. Dat is funest voor de kwaliteit. Maar vandaag gaat het om de inhoud. En uiteraard krijgt u alle ruimte voor kritische vragen, want dat is de basis van goed onderwijs. En terwijl de ene na de andere journalist de zaal verlaat, begint Cramer haar college.

EH

Volg ook het blog van Max Patelski elders op deze pagina

Tags: duurzaam