Trouwe liefde schuurt bij studentencorps

Zouden er deze week in kringen van de studentenverenigingen veel Valentijnsgroeten zijn uitgewisseld? Trouw blijven aan je meisje of vriendje is lastig, zo blijkt uit de roman Niemand in de stad van Philip Huff.

Student Jacob legt zijn vriend Philip het vissersdilemma voor. De jongen moet kiezen tussen de haven en de zee, tussen vriendje en visser zijn. Vaart de visser uit om vissen te veroveren bij vreemde zandbanken met het risico dat hij veelal alleen in zijn kooi zal slapen? Of blijft hij in de haven, zodat hij elke avond bij zijn meisje kan zijn, in de wetenschap dat de onrust hem op een dag van binnenuit zal verteren? Philip kan veel exotische vissen binnenhalen, maar hij kiest er voor elke dag hetzelfde te zien.

Philip Huff foto: Keke KeukelaarHet is duidelijk. Het studentenleven moet je gebruiken om zo veel mogelijk vrouwen of mannen te scoren. Het is één van de thema’s in de roman Niemand in de stad van Philip Huff, die zelf ook actief lid was van het Amsterdamse corps. Een thema dat in boeken, films en tv-series het sterkst lijkt te spelen in het studentenverenigingsleven en dan met name in het studentencorps. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit de serie Feuten. Maar niet alles blijkt fictie. Bij de nationale IQ-test zaten onlangs enkele corpsstudenten op de tribune die vol trots vertelden over het turfschema dat per huisgenoot aangeeft met hoeveel vrouwen de verschillende huisgenoten het bed hebben gedeeld. Wie achterblijft, moet een krat bier dokken.

Romanpersonage Philip ziet het anders. Hij wil trouw blijven aan zijn vriendinnetje van de middelbare school. Zij gaat in Groningen studeren, terwijl hij verkast naar Amsterdam. Zij blijven elkaar trouw, is het streven. Er is niemand die hem zo kent als Elisabeth. Die zo zijn thuis is. Bovendien wil hij niet zo’n klootzak zijn als zijn vader met die overal vriendinnen heeft en kinderen bij drie vrouwen heeft. En zo wordt Philip een vreemde eend in het corpshuis.

Maar makkelijk heeft hij het niet. Zijn huisgenoten houden er andere praktijken op na Philip wordt voortdurend in verleiding gebracht. Zo komt hij tijdens de lustrumreis van zijn huis naar Praag in aanraking met Eva, een aantrekkelijk animeermeisje in een nachtclub. Die ervaring loopt met een sisser af. Problematischer is zijn verhouding met collega studente Karen. Karen is een hotte chick, maar ze laat zich niet makkelijk nemen. Al snel wordt duidelijk dat er iets broeit tussen Philip en haar. Philip tracht weerstand te bieden, op allerlei manieren.

Niemand in de stadToch voelt de lezer op zijn klompen aan dat het mis zal gaan. En dat gebeurt ook wanneer zijn vriendin voor enige tijd naar de Antillen gaat. Een heftige, geheime seksuele relatie met Karen ontstaat. Philip worstelt enerzijds met een enorm schuldgevoel en tegelijkertijd leidt de relatie tot een verwijdering van zijn geliefde uit het hoge noorden. Als Karen zwanger blijkt, stort het kaartenhuis helemaal in. De eeuwige relatie met Elisabeth staat onder druk en Karen verdwijnt uit zijn leven. Vrije seks is wel belangrijk, maar je moet ook binnen de studentenwereld je verantwoordelijkheid nemen als het fout gaat.

Bij Philip lukt het niet zijn liefde uit de middelbare schooltijd te behouden. En hij is niet de enige. In de regel drijft het dynamische studentenleven geliefden van voor die tijd uit elkaar. Dat staat overigens los van de vraag of de studietijd vooral een tijd is om te experimenteren, of dat ook studenten op zoek zijn naar een veilige haven.

DUB mag vijf boeken van Philip Huff verloten. Mail naar prijsvraag@dub.uu.nl en geef aan waarom jij een exemplaar van Niemand in de stad verdient. Degenen van wie de redactie vindt, dat hij of zij de beste reden heeft, wint.

Philip Huff, Niemand in de stad. uitgeverij De Bezige Bij. 19,90 euro.