UITlopers stromen Utrecht binnen

“Ik slaap in het huis van mijn tante.” “Ik vind het vet.” “Folders.” Het zijn de antwoorden op de vragen ‘waar slaap je vannacht’, ‘wat vind je van de UIT’ en ‘wat zit er in je goodiebag’. De eerste ploeg van zo’n 1700 Utrechtse eerstejaars was vanochtend nog niet heel spraakzaam bij de officiële opening van de UIT.

Officieel is het nog vakantie, maar op deze maandagochtend stoomt een grote stroom studenten op naar het terrein van University College Utrecht. In totaal maken 3500 kersverse eerstejaars vanaf vandaag kennis met de stad tijdens de Utrechtse Introductie Tijd (UIT). De nieuwe studenten worden onthaald op een rode loper en vakkundig door de organisatie een grote roze tent binnen gedirigeerd. Op elke stoel ligt een goodiebag klaar.  Als iedereen heeft plaatsgenomen wordt een openingsfilmpje gestart waarin de studenten worden verwelkomd op ‘De première van jouw studententijd’.

Nadat de UITband het nieuwe UITlied ten gehore heeft gebracht verschijnen er twee presentatoren op het podium. Ze heten de studenten welkom “in de stad met de langste lijnbussen” en “de stad die zo tolerant is dat zelfs Henk Westbroek hier op televisie mag”.  Op de vraag wie er al een kamer gevonden heeft, steekt minder dan een kwart van de aanwezigen zijn vinger in de lucht. Dat belooft wat voor de Utrechtse kamermarkt.

Om de studenten wat te leren over de stad wordt de grote Ik houd van Utrecht VIP Quiz gespeeld met burgemeester Aleid Wolfsen, collegevoorzitter Geri Bonhof van de Hogeschool Utrecht en collegevoorzitter Yvonne van Rooy van de Universiteit Utrecht. De beide collegevoorzitters lijken geen experts te zijn op het gebied van het Utrechtse studentenleven want ze geven weinig goede antwoorden. Wolfsen wint de quiz omdat hij als enige de tekst van “Utereg me stadsie” weet af te maken.

Ook dit jaar is er tijdens de UIT een actie voor het goede doel. De stichting Samenscholen bouwt scholen in Nicaragua. Er wordt geld ingezameld door de verkoop van zonnebrillen en raketijsjes.  De studenten wordt daarom gevraagd om vooral zoveel mogelijk ijsjes te gaan eten.

Na uitleg over het eetschema en het programma wordt de kudde eerstejaars naar het Wilhelminapark geleid, waar ze voor het eerst kennis maken met hun mentorgroepje. Wandelaars in het park kijken verbaasd naar de menigte die zich op het grasveld verzameld heeft. Ze kunnen er maar beter aan wennen, want de komende dagen domineren deze UITlopers de stad.

Casper Wolfert