Universiteit reserveert ruim achttien miljoen voor armlastige bèta’s

Het college van bestuur zal tussen 2011 en 2015 maximaal 18,7 miljoen euro bijdragen aan het financieel gezond maken van de faculteit Bètawetenschappen. Dat blijkt uit het convenant dat faculteit en college met elkaar zijn overeengekomen. Het betreft een reservering die zal worden aangesproken voor het wegwerken van de tekorten in de periode totdat de nieuwe toekomstbestendige faculteit in 2015 een feit is.

In het convenant, een overeenkomst zoals die eerder ook is gesloten met de faculteit Rebo en met de Universitaire Bestuursdienst, spreken college en faculteit af dat de bèta’s vanaf 2015 structureel een sluitende exploitatie dienen te hebben. Zoals al uit het visiedocument van interim-decaan Van Ree duidelijk was geworden, kan dit doel alleen bereikt worden met ingrijpende bezuinigingen, die de onkosten met ruim vijftien miljoen euro moeten terugdringen.

Ten opzichte van het visiedocument bevat het convenant niet of nauwelijks nieuwe informatie. Volgens het stuk moet de vijftien procent reductie van het aantal door de universiteit betaalde promovendi en medewerkers in vaste dienst zes miljoen euro opleveren, terwijl de dertig procent teruggang in vierkante meters een besparing van vijf miljoen zal betekenen. Het correct berekenen van de overhead op derde geldstroom projecten moet in 2015 drie miljoen extra in het laatje brengen.

Nieuw in het convenant is de afspraak dat bacheloropleidingen die twee jaar achter elkaar minder dan tien studenten trekken, zullen worden gestopt. Ook in ander opzicht verliesgevende cursussen zullen worden afgebouwd. Voor masterprogramma’s geldt een minimum deelname van twintig studenten.

Net als eerder was overeengekomen met de faculteit Rebo, zullen ook de afspraken met de Bètafaculteit nauwgezet worden ‘gemonitord’. In 2011 en 2012 zal zelfs elke maand een vergadering worden belegd om te bezien of de faculteit financieel op koers ligt. Mocht blijken dat het tempo van de veranderingen lager ligt dan beoogd, dan zullen aanvullende maatregelen worden genomen, die in een extra clausule aan het convenant worden toegevoegd.

EH